Corona-pandemien femdobler underskud hos foodservicegigant

Dagrofa 17. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Dagrofa Foodservices forretning i Silkeborg åbnede i slutningen af 2019. Foto: Helle Karin Helstrand
  • Dagrofa Foodservice var på vej i rigtig retning, da en vigtig del af kunderne måtte lukke deres forretning på grund af corona-restriktioner

Det er en virksomhed med et stort minus på bundlinjen Dagrofa Foodservices nye direktør Niels Miles Frandsen er begyndt i 1. april. Det fremgår af det netop offentliggjorte regnskab.

Minus 156 mio. kr. står der på bundlinjen, der ellers var kommet tættere på et nul med den afgåede direktør Peter Bruun i spidsen.

Underskuddet faldt fra 127 mio. kr. i 2018 til 32 mio. kr. i 2019.

Men nu har corona-pandemien, der har betydet lukkede spisesteder, ingen fysiske konferencer og kantiner med færre gæster i lang perioder i 2020, altså femdoblet underskuddet.

Omsætningen landede på 3,6 mia. kr. mod 4,4 mia. kr. i 2019.

Resultat af primær drift landede på minus 154 mio. kr. mod minus 17 mio. kr. i 2019.

”Dagrofa Foodservice var forberedt på et anderledes år, da COVID-19 for alvor kom til landet i marts. Derfor kunne Dagrofa Foodservice reagere relativt hurtigt på den bratte nedlukning. På 14 dage etablerede man ”Støt-Lokalt”, som hjælp til branchen med take-away løsninger til 500 restauranter".

"Ikke desto mindre kunne Dagrofa Foodservice ikke undgå, at omsætningen i butikkerne faldt til 70 pct. af normalen og den udkørende forretning til ca. 40 pct. af normalen. Hoteller, restauranter og kantiner var på 0-5 pct. af normalniveauet,” skriver Dagrofa Foodservice i ledelsesberetningen.

Men selv om corona-nedlukningen har ramt Dagrofas foodserviceben med en nedgang på ca. 900 mio. kr., er det lykkedes for Dagrofa at øge sin samlede omsætning med 275 mio. kr. til 17,4 mia. kr.

Det betyder, at koncernen har hentet 1,2 mia. kr. på sine andre forretninger: detail og grossistleddet, der også indeholder eksport.

Nye kontrakter

Der er dog også lyspunkter for Dagrofa Foodservice i året i form af store nye kontrakter som ”en stor kontrakt med hotelkæden BC Hospitality Group”, der betyder, at Dagrofa Foodservice bliver leverandør af alle mad- og drikkevarer til BC Hospitality Groups hoteller og konferencecentre.

Derudover underskrev Dagrofa Foodservice ”en ny tre-årig aftale med Scandic kæden, som løber til 31. december 2023”, og i "efteråret indgik Compass Group (tidligere Fazer) og Dagrofa Foodservice en ny omfattende kontrakt, der var Danmarks største aftale på det private Foodservice marked.”

I ledelsesberetningen beskrives resultatet ”isoleret set som utilfredsstillende, men væsentlig bedre end først frygtet, da COVID-19 kom til Danmark i februar 2020”.

Dagrofa Foodservice forventer et 2021, hvor ”omsætningen og indtjeningen fortsat er påvirket af COVID19. Den kommercielle strategi fokuserer på at tjene penge. Udsigten er, at det er hos de lokale restauranter, cafeer og andre spisesteder, der er størst indtjeningspotentiale. Der forventes et forbedret og positivt EBITDA i 2021.

Opdateret 17. apr 2021