Dagrofa Foodservice leverer markant bedre resultat i 2019-regnskab
Kort efter, at Peter Bruun i efteråret 2018 var tiltrådt som adm. direktør i Dagrofa Foodservice, kaldte han i et interview med Dansk Handelsblad sig selv for virksomhedsdoktor.
Hans opgave i koncernen var i første omgang at vende en underskudsramt skude, og hans forventninger var, at foodservicevirksomheden måske ville give overskud i 2021 eller 2022.
Med det regnskab, som netop er blevet offentliggjort, er han kommet et rigtigt godt stykke vej: Kun godt 30 mio. kr. lyder underskuddet på i 2019 - mod 127 mio. kr. i 2018 og 106 mio. kr. i 2017.
- Jeg synes, vi er kommet meget styrket ud af 2019, og 2020 begyndte godt. Når jeg ser tilbage på 2019, har vi gennemført mange ting i halen på hinanden, siger Peter Bruun.
Omsætningen steg en lille smule i 2019 - nemlig fra 4,23 mia. kr. til 4,38 mia. kr.
- Vi har i løbet af året arbejdet på at fastholde kunder blandt andet ved at øge servicegraden. Derudover har vi rekrutteret nye kunder, og genforhandlet med kunder, som vi tidligere havde tabt, siger Peter Bruun.
Butikkerne går bedst
Blandt de nye kontrakter er en aftale med hotelkæden BC Hospitality Group til en værdi af 300 mio. kr. Hotelkæden valgte Dagrofa Foodservice på grund af et fælles ønske om at have fokus på bæredygtighed.
Men lige nu har coronakrisen gjort den kontrakt - og en lang række andre aftaler - betydeligt mindre værd.
- Vores omsætning ligger i øjeblikket på lidt over halvdelen af normalen, fordi mange af vores kunder, spisestederne, er lukket ned. Vores udkørende forretning er hårdest ramt, og vi har måttet afvikle ca. 50 stillinger, mens 400 medarbejdere er sendt hjem med løn via den hjælpepakke, der giver os lønkompensation, fortæller direktøren og tilføjer, at Dagrofa Foodservice også søger hjælp til at dække faste omkostninger.
- Det går dog meget godt i vores butikker, der kun mister en mindre del af omsætningen, siger Peter Bruun.
Han glæder sig over, at Dagrofa Engros-butikken i Skovlunde nåede at åbne og komme i gang i februar, inden corona-krisen fik fat.
- Den servicerer hovedsagelig kiosker og små købmænd og performer rigtigt godt, siger direktøren.
Dagrofa Foodservices 30 butikker solgte en kort overgang ud af ferskvarer til private.
- Det stod kun på en uge, men det ville være uetisk at smide så mange fødevarer ud, siger Peter Bruun.
Med Dagrofa-koncernen i ryggen
Med ønsket om at holde bare lidt gang i kundernes og dermed også Dagrofa Foodservices forretning var virksomheden hurtig til at skabe en platform for de mindre spisesteder, hvor de kan tilbyde take away.
- Vi har samtidig tilbudt vores kunder, der ikke er vant til at levere mad ud af huset, vejledning og emballage, så de hurtigt kunne komme i gang. Nu er ca. 20 pct. af vores kunder, svarende til omkring 400 cafeer og mindre spisesteder, på platformen, og dertil kommer 100, der ikke er kunder hos os, siger Peter Bruun.
Han tilføjer, at Dagrofa Foodservice oplever tilgang af kunder trods coronakrisen.
- Vi står stærkt, fordi vi har en hel koncern med detailhandel bag os. Det kan måske tiltrække kunder, siger han.
Peter Bruun er dog forberedt på, at underskuddet igen er steget, når regnskabet for dette år offentliggøres om et års tid.
- Og vores omsætning vil helt sikkert også være mindre. Jeg vil dog gerne vente med at sætte tal på, da vi endnu ikke ved, hvordan tingene udvikler sig, siger direktøren.
I årsrapporten for 2019 nævnes det, at Dagrofa-koncernen står økonomisk bag Foodservice - "ledelsen i Dagrofa ApS (har) udstedt en støtteerklæring til Dagrofa Foodservice A/S, der indebærer, at gælden til koncernen frem til og med aflæggelsen af årsrapporten for 2020 ikke kræves indfriet…"
- Men jeg tror ikke, at 2020 ledelsesmæssigt bliver sværere end 2019. Vi er vant til at håndtere forandringer, siger Peter Bruun.
Et år med mange forandringer
I en årrække, inden han kom til Dagrofa-koncernen fra System Frugt, havde Dagrofa Foodservice været til salg med alt, hvad det indebærer af egen administration, logistik og it. Det var medvirkende årsag til, at virksomheden på tre år akkumulerede et samlet underskud på 285 mio. kr.
I løbet af de sidste måneder af 2018 og 2019 har Peter Bruun sammen med resten af den i øvrigt nye ledelse effektiviseret, og gjort Dagrofa Foodservice til en integreret del af Dagrofa-koncernen. Det kostede i første omgang 60 stillinger.
- Med nedlæggelsen af hovedkontoret i Skovlunde har vi fået en betydeligt enklere og smidigere struktur. Vi har derudover effektiviseret for i alt 50 mio. kr. - blandt andet er vores markedsføring lagt om, så vi nu kun har en digital tilbudsavis. Det sparede os for 5 mio. kr., siger direktøren.
Logistik, indkøb og kategori foregår ligeledes i samarbejde med sammen med resten af koncernen.
- Og når vi køber varer ind til foodservice, forhandler vi sammen med Dagrofa, når der er tale om de samme varer. På logistikområdet udnytter vi også synergieffekter ved at køre varer ud sammen, siger Peter Bruun.
Billedet udadtil på sammensmeltningen kom i slutningen af august sidste år, da Foodservice Danmark, Catering Engros og de dengang 29 S-Engros-butikker tog de første skridt til et navneskifte til Dagrofa Foodservice.
Med udgangen af 2019 er navneskiftet gennemført overalt.
Dagrofa Foodservice | |||||
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | |
Omsætning i mia. kr. | 4,4 | 4,2 | 4,1 | 4,2 | 4,2 |
Årets resultat i mio. kr. | -32 | -127 | -106 | -53 | 101 |