Dagrofa øger omsætning i detail- og grossistled med godt en milliard

Dagrofa 25. mar 2021 - 5 min læsetid
This describes the image
Topchef i Dagrofa, Tomas Pietrangeli, er med til åbningen af en ny Spar-butik i hjertet af København. Netop nettotilgangen af butikker ser han som et af de vigtigste sundhedstegn i koncernen. Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Dagrofas fire købmandskæder har alle tager markedsandele i 2020, mens Dagrofa Foodservice mistede 20 pct. af sin omsætning

  •  

     

Mens landets øvrige dagligvarekoncerner har nydt godt af, at udespisningen har været lagt ned af corona-restriktioner, er Dagrofa helt anderledes stillet.

Udover sine fire dagligvarekæder, Meny, Spar, Min Købmand og LetKøb og sin grossistvirksomhed, har Dagrofa sit foodserviceben, Dagrofa Foodservice, der i 2019 stod for ca. en fjerdedel af den samlede omsætningen – 4,4 mia. kr. ud af 17,2 mia. kr. i 2019.

Men selv om corona-nedlukningen har ramt Dagrofa Foodservice med en nedgang på ca. 900 mio. kr., er det lykkedes for Dagrofa at øge sin omsætning med 275 mio. kr. til 17,4 mia. kr.

Det betyder, at koncernen har hentet 1,2 mia. kr. på sine andre forretninger: detail og grossistleddet, der også indeholder eksport.

Det viser det netop offentliggjorte regnskab for 2020.

Det viser samtidig et resultat på minus 96 mio. kr. mod et minus på 122 mio. kr. i 2019. Driftsresultatet er forbedret med 36 mio. kr.

- Selvfølgelig har vi haft en tilbagegang i vores foodserviceforretning, men samlet set har vi haft en omsætningsfremgang på 275 mio. kr., så i den resterende forretning har vi i hvert fald omsætningsmæssigt mere end kompenseret, siger koncernchef siden august 2018, Tomas Pietrangeli.

- Fremgangen er bredt forankret både i vores grossistforretning, hvor vi sælger til andre dagligvarekæder, vores eksportforretning til Grønland, Færøerne, Polen, Holland og Island, der også har vist en rigtig flot fremgang, og så glæder vi os meget over, at alle vores kæder vokser hurtigere end markedet. Der har i alle kæder været en like-for-like-vækst på mere end de 8 pct., der gælder for markedet, siger han.

Dagrofa Logistik leverer blandt andet varer til onlinesupermarkedet Nemlig.com og den jyske kæde Løvbjerg, der også har haft en flot fremgang i sine 15 butikker.

- Vi har selvfølgelig nydt godt af Nemlig.coms markante fremgang, men det er ikke så stort, at det kan aflæses i det samlede regnskab, siger Tomas Pietrangeli.

 

Forventer mere vækst

Der er i Dagrofas kæder åbnet i alt 16 butikker i løbet af 2020, mens fem er lukket. Kæderne har i dag til sammen 512 butikker.

- At vi har haft en nettofremgang i antal butikker, er i vores verden et af de allervigtigste sundhedstegn. Ultimativt er der ikke noget Dagrofa, hvis der ikke er købmænd. Fremgangen er en vigtig milepæl, for vi skal en hel del år tilbage for at se fremgang i butiksnettet. Men det at være købmand er betydeligt mere attraktivt i dag, end det har været historisk, siger Tomas Pietrangeli.

Væksten i butikkerne er fortsat ind i 2021.

- Det er klart, at det er nogle andre vækstrater, vi ser nu. Men vi har haft en rigtig stærk start på året rent regnskabsmæssigt, og det bestyrker os i, at det er realistisk at nå den målsætning, vi har sat – at opnå overskud i år. Det er det, jeg og hele Dagrofa-teamet knokler for at nå. Men det er klart, at det kræver, at den politiske udmelding om genåbningen af samfundet, som kom frem forleden, holder, siger Tomas Pietrangeli.

Han forventer, at omsætningen i detailleddet vil fortsætte med at stige.

- Vi har ambitioner på den lange bane om en fortsat like-for-like-vækst, men der er ingen tvivl om, at et vigtigt understøttende element er, at skal have flere købmandsbutikker i det ganske land.

- Vi bevæger os hen mod en normalisering, men vi har set en adfærdsændring med en øget lokal forankring, og det har spillet ud til vores fordel. Nu har restriktionerne on and off har varet et år, og vi tror på, at noget af den adfærdsændring vil hænge ved. Vi oplever, at interessen for borgerprojekter er stigende, og vi bliver proaktivt kontaktet af en masse lokalsamfund, som gerne vil høre nærmere, fordi de er interesserede i også at etablere en borgerbutik. Jeg tror på, at den øgede fokus på et sundt og bæredygtigt lokalmiljø vil fortsætte, siger koncernchefen.

 

Gang i foodservice

Hvis genåbningsplanen holder, vil der igen kunne komme fuld kraft på Dagrofa Foodservice i andet halvår af 2021.

Her har en ny adm. direktør, Niels Miles Frandsen, overtaget posten efter Peter Bruun.

Dagrofa Foodservice har kæmpet med underskud i mange år, men den afgåede direktør nåede at få underskuddet ned på godt 30 mio. kr. i 2019 – efter et underskud på 127 mio. kr. i 2018 og 106 mio. kr. i 2017.

- Vi har historisk set ikke leveret de resultater, vi gerne ville i foodservice, og der er en klar forventning om en resultatforbedring, når verden begynder at ligne sig selv. Det vigtigste er nu, at vi har en superambitiøs plan for foodservice. Vi nåede at levere en god fremdrift i 2019, men vi tror meget på, at foodservicemarkedet, der i en årrække har været i fremgang, kommer stærkt tilbage, når hverdagen normaliseres. Men det er klart, at Niels har en stor opgave i at kapitalisere på den vækst, vi forventer i markedet. Vi synes, vi er rigtigt godt positioneret til at lykkes, siger Tomas Pietrangeli.

Opdateret 25. mar 2021