Ny foodservicebutik skal inspirere og være convenient
-
Dagrofa Foodservice genåbner onsdag 14. april sin cash&carry-butik i Valby som en flagskibsbutik henvendt til spisesteder
Der var en gang, da Dagrofa Foodservices cash&carry-butikker alle henvendte sig til de samme kunder - i første omgang nærbutikker og kiosker og i mindre grad cafeer og små spisesteder.
Men Dagrofas foodserviceafdeling har fået flere kunder i sidstnævnte segment, og derfor har koncernen valgt at specialisere nogle af sine butikker - i første omgang i København.
I morgen, onsdag 14. april, genåbner Dagrofa Foodservice sin butik i Valby med fokus på spisesteder. Ikke helt tilfældigt sker det, en uge før de må åbne for udendørs servering.
- Det er en fordel for både os og vores kunder, at vi deler butikkerne op, så vi kan ramme segmenterne mere præcist med både sortiment og inspiration. Kundegrundlaget er ikke stort nok i alle byer, men man kan godt forestille sig, at vi gør det samme i de største byer, siger kædedirektør for de 30 Dagrofa Foodservice-forretninger Claus Jæger Nørbjerg.
I februar sidste år blev butikken i Skovlunde ombygget og omdøbt til Dagrofa Engros. Den henvender sig med fokus på varer som øl, vand, convenience, kiks, kager og tobak i første omgang til Storkøbenhavns købmands- og kiosksegment.
- Og det har været en stor succes. Den satte omsætningsrekord i fredags - efter en rekord onsdag før påske. Målet er fortsat, at den inden for fem år skal sælge for op mod en halv mia. kr. og være Dagrofas største, siger Claus Jæger Nørbjerg.
God og nem indkøbsoplevelse
En del af kunderne i Skovlunde har tidligere handlet i Valby, men fremover vil butikken først og fremmest have fokus på udespisningssegmentet.
- Den vil være vores flagskibsbutik og henvende sig til både quick-service og full-servicekunder - som blandt andet tæller restauranter, pizzeriaer og cafeer. Vores store kunder får leveret fra vores udkørende forretning, men de er selvfølgelig altid velkomne til at supplere i Valby, siger Claus Jæger Nørbjerg.
Målet med differentieringen i butiksnettet er naturligvis også at vinde endnu flere kunder i udespisningssegmentet i København.
- Derfor har vi også lagt meget vægt på at inspirere vores kunder og gøre det nemt for dem. Som i vores halvandet år gamle butik i Silkeborg har vi indført gulv- og vægfrysere, så kunderne lettere kan se, hvad vi kan tilbyde, og derudover er det blevet både mere behageligt og hurtigere for kunderne selv at hente varer fra fryserummene, hvor de kan tage varerne gennem skabslåger, fortæller Claus Jæger Nørbjerg.
Nonfood til inspiration
Han tilføjer, at der i butikken er fokus på hele ferskvareafdelingen, hvor fødevarer fra Dagrofa Foodservices egne specialistselskaber som Grambogård Kød og HKI Ost er fremhævet med hver deres historie.
- Vi fortæller eksempelvis om dyrevelfærd på Grambogård, og vores slagter og kødmand Søren Svendsen vil være i butikken for at vejlede og inspirere kunderne. Derudover har vi et udvidet økologisortiment, som er udviklet i samarbejde med Grøn Fokus. Og så håber vi, at leverandørerne vil komme og demonstrere deres egne varer, siger kædedirektøren.
Lige inden for døren er der indrettet et cafeområde, hvor kunderne kan drikke en kop kaffe.
- Her kan de tage en snak med hinanden eller med en af vores medarbejdere for blandt at få inspiration, siger Claus Jæger Nørbjerg.
Som noget nyt vil der være mere fokus på de redskaber, som spisestederne benytter i deres køkkener.
- Vores nonfood-sortiment er udvidet, så det udover emballage også indeholder gryder, potter og pander og andre redskaber til køkkenet. Det er med til at gøre det nemmere for vores kunder, siger Claus Jæger Nørbjerg.