Ugens succes: Sadik har knækket koden til den gode butik
-
44-årige Sadik Göde vandt, sammen med sit team, for nylig ”Årets Butik” i Salling Group i region Sydsjælland. Ifølge ham handler den gode butik om den rette prioritering.
- Det er nærmest ubeskriveligt. Den havde jeg ikke lige forventet!
Ordene kommer fra Sadik Göde. De kommer som et svar på, hvad der gik igennem hans hoved, da han fik at vide, at hans Netto i Slagelse netop var blevet kåret til ”Årets Butik” ved den årlige regionsdag for Salling Group-butikker i region Sydsjælland.
Butikskandidaterne til kåringen bliver indstillet af distriktscheferne i region Sydsjælland, og derefter er det op til regionschefen at kåre en vinder.
I udvælgelsen kigges der på butikschefens lederadfærd, feedback fra kunder, evne til at samarbejde på tværs af butikker og naturligvis om man når de mål, der er sat for butikken.
Her trak Sadik Göde det længste strå.
En garvet butikschef
Sadik er inkarneret Netto-mand. Han startede som ganske almindelig ungarbejder, da han var bare 15 år, og siden da er han blevet hængende.
Han har kunne kalde sig butikschef i over 20 år, og i de sidste 13 år har det været i Netto i Slagelse.
Sadik har altid sat pris på den frihed, han har oplevet fra ledelses side. Det har gjort, at nye initiativer er blevet indført, og det har medvirket til, at Sadik har kunne have stor indflydelse på, hvordan han ville køre sin butik.
Samtidig gør han en dyd ud af at opretholde en butiksstandard, han kan være stolt af. Det starter allerede fra morgenstunden, hvor der udover arbejdstøjet iføres et stort smil og en god portion gåpåmod.
Det højner lysten til at yde sit bedste, have den bedste indstilling og det giver i sidste ende den gode butik, mener Sadik Göde.
Det starter med medarbejderne
Først har Sadik svært ved at sætte ord på, hvorfor det lige er hans butik, der har vundet. Efter en tænkepause kommer han dog frem til, at det har noget med hans måde at tænke om medarbejderne på.
Det blev også nævnt i motivationstalen. Her blev der lagt vægt på Sadiks tilfredse medarbejdere og kunder.
Ifølge Sadik er en høj prioritering af medarbejderne helt afgørende.
- Så længe de er glade og tilfredse, så fungerer resten, siger han.
I praksis sørger han for at motivere dem bedst muligt, så de har lyst til at give den en ekstra skalle og sørge for, at butikken spiller bedst muligt.
Han gør også meget ud af at give ansvar til sine medarbejdere, så de kan udvikle sig, selv tage initiativ og derigennem blive mere selvstændige. Det gør også, at det ofte er nogle, der allerede står på gulvet i hans butik, der arbejder sig op og bliver ledere.
Tre steps
Sadik Göde påpeger også, at hans butik altid besøges af glade kunder, og det gør også en stor forskel – både for ham og medarbejderne.
Smil smitter, og det giver både Sadik og hans medarbejdere lysten til at gøre sig ekstra umage.
Sadik er overbevist om, at hans prioritering af medarbejdere har gjort, at butikken for nylig vandt ”Årets Butik” i Salling Group i region Sydsjælland.
Han mener, man skal tænke mindre på resultaterne i første omgang, for det essentielle fokus ligger et andet sted. Sadik rangordner det i tre steps.
Først kommer medarbejderne. De skal trives godt og have de bedste forudsætninger for udvikling. Dernæst kommer kunderne. De skal have en god og indbydende butik at handle i, og det kommer oftest med glade og motiverede ansatte. Sidst kommer resultaterne.
Som Sadik Göde slutter af med at pointere:
- Hvis man har etteren og toeren på plads, så kommer resultaterne af sig selv, siger han.