Ugens succes: 'På en skala fra 1-10 var jeg oppe at ringe på en 11'er'

Ugens succes 15. nov 2024 -
This describes the image
Michael Jeppesen, indehaver af titlen 'Byens bedste købmand', er lykkedes med en lukrativ etablering af Løvbjerg Esbjerg. Her er han fotograferet i vinafdelingen, som han selv varetager med særlig omhu. Nysgerrige kunder kan få gode råd om smag og tilbud. Fotos: Flemming Effersøe
  • Løvbjerg i Esbjerg har frisk vestjysk medvind i ryggen og stormer frem. Den kun et år gamle butik kan nu rose sig af være ledet af 'Byens bedste købmand'.

Løvbjerg Esbjerg fejrer om få dage 1-års fødselsdag, men butikken er allerede blevet hædret lokalt.

Da der i begyndelsen af oktober blev uddelt 'Byens bedste'-priser i Musikhuset i den store havneby på vestkysten, lød der et særligt højt jubelbrøl fra 10 fremmødte, som hoppede og dansede af glæde: de arbejder i Løvbjerg Esbjerg, og købmand Michael Jeppesen kunne indtage scenen og modtage prisen som 'Byens bedste købmand'.

Kunderne har talt

Hvor begejstret var du for prisen?

- På en skala fra 1-10 var jeg oppe at ringe på en 11'er. (Griner) Det var en kæmpe anerkendelse, og jeg var virkelig overrasket. Vi var oppe mod meget dygtige konkurrenter, så jeg havde ærlig talt ikke regnet med at vinde. De af os fra butikken, der var med, var i højt humør. Jeg kunne jo ikke tage alle 60 ansatte med til festen, men medarbejderne blev forkælet dagen efter, fortæller købmand Michael Jeppesen.

Han hæfter sig ved, at der var tale om en afstemning blandt læsere af JydskeVestkysten og Ugeavisen Esbjerg – ikke om en jury-uddeling.

- Det er jo netop kunderne, der skal bedømme os. Det vigtigste er, at de synes, at det er dejligt at komme i vores butik, siger købmanden.

This describes the image

Løvbjerg Esbjerg indgår som en fremtrædende del af det nye boligområde i Schaubparken 24, og de mange nye beboere må forventes at være flittigt handlende i forretningen.

Kæde på plads

Blæser der gunstige vinde ind over erhvervslivet i Esbjerg?

- Der er positiv energi i byen, som fortsat er i udvikling. Og Esbjerg rimer godt på Løvbjerg: for esbjergenserne vil gerne have kvalitetsvarer til billige priser. Det er nok noget generelt, ja, men der er altså nogle områder, hvor forbrugerne er mere prisbevidste end andre. Østerbyen i Esbjerg har mange discountbutikker, og der har i en lang årrække manglet et supermarked med slagter, delikatesse og stor grøntafdeling, siger Michael Jeppesen. 

Hvor nogle altså så et hul i jorden – i form af en kæmpestor, forladt og trøstesløs industrigrund – så andre et fremtidigt flot boligområde med tilhørende supermarked. Løvbjerg spottede også et hul i markedet, da man fik kig på adressen, der nu hedder Schaubparken 24. Kæden slog til og udbyggede sit tålmodigt voksende jyske imperium (inklusive en enkelt Odense-butik) med endnu en Løvbjerg. Denne gang i storbyen Esbjerg. 

Den effektive og positive arbejdsbi Michael Jeppesen fløj fra det nærliggende Løvbjerg i Varde til butiksprojektet i Esbjerg i håb om, at han kunne stå bag endnu en succes.

100 mio. kr. i omsætning

I har lige holdt indledende budgetmøde. Var der sved på panden eller jubel?

- Der var jubel. Det går rigtig fint. Vi er meget tilfredse. 

Ambitionen var at omsætte for over 100 mio. kr. årligt. Er det lykkedes?

- Ja. Det gode ved Løvbjerg-kæden er, at vi som købmænd selv kan gøre rigtig meget for at nå vores mål. Det kommer bestemt ikke af sig selv. Jeg har rigtig meget medbestemmelse og et fantastisk medarbejderhold, der har knoklet for succes. Forud for åbningen 17. november sidste år, var jeg på todages-tur i sommerhus på Fanø med hele ledergruppen. Vi satte os en række mål, og de er indfriet. Vi kunne jo ikke helt vide, hvordan forbrugerne i en ny by ville tage imod vores kæde. Men jeg er opvokset i lokalområdet og har haft en Løvbjerg-butik i Varde, så selvfølgelig har jeg et stort lokalkendskab. Forbrugerne i Varde og Esbjerg har meget til fælles. I Esbjerg har jeg dog oplevet at vi sælger mere rødvin, spiritus og kød i den højere prisklasse. 

Dynamisk konkurrence

Hvordan er ambitionerne for næste år?

- Vi skal fortsætte med at tilpasse os det lokale marked. Vi skal ride videre på den gode bølge og vækste en del i løbet af de næste 3-5 år. Til næste år skal vi sælge mere – og gøre det endnu mere klart, at vi har rigtig gode varer til særdeles gode priser kombineret med stor slagter- og delikatesseafdeling. Det er jo umuligt at spå om den lokale konkurrence på sigt. Der er f.eks. snart åbning af en ny Spar-butik i Aldi's tidligere lokaler på Strandby Kirkevej – ret tæt på vores butik. Vores nye købmand-kollega skal være velkommen. Der er nok plads til os begge, siger 'Byens bedste købmand'.

Han knoklede i den grad igennem i butikkens første måneders levetid. Nu er der også mulighed for at holde fri, og når han gør det, har han tillid til sine medarbejdere. 

Langt til Bilka

- Vi er i en hård branche, hvor kun de bedste overlever. Vi skal være på dupperne hver eneste dag og være skarpe på vores kundeservice. Den vigtigste vej til succes er, at jeg har tilfredse kunder og glade og dygtige medarbejdere. Målet er, at alle skal være glade for at gå på arbejde.

- Jeg synes selv, at jeg har Esbjergs bedste medarbejdere. Derfor kunne vi også vinde prisen. Jeg har fastholdt samtlige ansatte, siden vi åbnede – fraregnet en enkelt, som er gået på barsel. Jeg sørger for, at medarbejderne løbende får anerkendelse. 80 procent af staben søgte job i butikken, da vi åbnede. Og så har jeg taget en lille håndfuld dygtige folk med fra forskellige lokale Løvbjerg-butikker.

Hvem er jeres største konkurrent i byen?

- Jeg ser alle butikker som både kolleger og konkurrenter. I Storegade har vi en stribe discountbutikker. På Strandby Plads er der SuperBrugsen, og noget længere væk er der selvfølgelig Bilka. Det er nok en fordel for os, at vi er mere centralt placeret end Bilka, og så synes jeg jo, at vi er bedre til lokal tilpasning. Vi har meget respekt for vores dygtige konkurrenter, og holder altid et skarpt øje med dem, siger Michael Jeppesen.

Grønt guf fra oplandet

Jeres koncept er kort fortalt slagter, delikatesse, billige priser, kæmpe udvalg – og meget frisk og indbydende grøntafdeling?

- Ja, og så den lokale tilpasning. Det er helt afgørende. Dét, forbrugerne efterspørger lokalt, skal vi tilbyde. Og det gør vi. Det er f.eks. jordbær om sommeren og græskar om efteråret – leveret af lokale avlere. Vi sælger kartofler fra lokale avlere. Vi har honning og øl fra vores område, og laks fra Fanø er populær. Rundt i butikken finder man mange andre varer fra området. De ender oftest i sortimentet efter kundeforespørgsler, siger Michael Jeppesen.

Butikkens kunder sætter også målrettet kurs mod smørrebrød og friskhakket kød, og skærmen med 'ja tak'-tilbud er virkelig slået an.

Pant-jackpot

Kunden kan se, hvilke 'ja tak'-slagtilbud, butikken tilbyder, og efter bestilling på skærmen kan man efter få minutter hente varen. Det er et hit for ældre, der ikke gider – eller ikke kan finde ud af – at bestille via mobil eller pc. Men skærm-standeren kan også bruges til impulskøb, hvis man er træt af at handle hjemme fra sofaen.

- Du skal også lige høre om flaskeautomaten, bemærker Esbjerg-købmanden, da jeg lægger an til at afrunde interviewet: 
 
- Det var noget af en investering på omkring en million kroner. Men pantmaskinen er blevet en kæmpe succes. Sådan en har de handlende virkelig manglet i Esbjerg. Maskinen har travlt alle ugens syv dage, og mange kommer langvejsfra for at bruge den. Kunden skal bare tømme posen med flasker, dåser og plast ned i maskinen, og så klarer den optælling. Det har faktisk overrasket mig, hvor populær den er. 

Surt show er – næsten – forbi

Tjener den sig ind via meromsætning i butikken?

- Tja, jeg ser jo helst, at pengene bliver brugt i butikken, men det er brugerne jo ikke tvunget til. Man kan få pengene ud – dog kun på kort. Men det er det hele værd, når man hører glæden fra kunderne over, hvor nem den er at bruge.

- Det er ikke alle butikker, der kan vælge at have sådan en automat. Dels er den dyr, dels kræver den meget plads inde i selve bygningen. Der er seks meget store opsamlings-kar under automaten.

Du begyndte jo også selv som flaskedreng og har stået og trampet i de sure sjatter øl: Var det gamle dages fjendtlighed over for tjansen, der fik dig til at investere i vidunderet?

(Griner) - Ja, det kan man godt sige. Nu kører det hele fuldautomatisk, og vi sparer mange arbejdsressourcer. Men der er altså stadig brug for rengøring af maskinen to gange dagligt, og karrene skal køres fra og til. Vi skifter cirka 100 kar om ugen, fortæller 'Byens bedste købmand'.

This describes the image

En rigtig vinder-maskine: 'Ja tak'-tilbud er også for dem, der siger nej tak til en gennem-digital hverdag.

 

Opdateret 15. nov 2024