Walmart tester priskrig med Aldi og Lidl
Verdens største detailhandler, amerikanske Walmart, er i fuld gang med at ruste sig til en skærpet duel på hjemmebane mod de tyske discountkæder Aldi og Lidl.
Mens Aldi har været i USA i en del år, er Lidl netop ved at lægge an til at indtage markedet på den anden side af Atlanten fra den kommende sommer, og det kan være en hovedårsag til, at Walmart nu lægger op til at give Europas største dagligvarekæde en varm velkomst.
Walmart tester nemlig ifølge Reuters et markant lavere prisniveau på de mest udbredte dagligvarer i mindst 1200 butikker i hjemlandet og lægger samtidig pres på flere af de stør-ste leverandører for at få dem til at bidrage til projektet gennem lavere priser.
- Walmart forsøger på at komme tilbage til, hvor de var for 10 år siden, hvor de helt klar var lavpris-leder. Vi kan forstå, at de er villige til at give køb på avancen - i nogle tilfælde i udstrakt grad - så de kan investere i deres eget brand, siger en anonym leverandør-kilde til Reuters.
Vil undgå Asda-tab
I Storbritannien har Walmart oplevet, hvordan de tyske discountere har lammetævet Wal-marts britiske kæde Asda i de seneste år, hvor Asda nu har set faldende omsætning hele 10 kvartaler i træk.
Asdas koncept minder meget om sin amerikanske ejers, og den britiske kæde har mistet et par procentpoint i markedsandel i takt med Aldis og Lidls lynvækst i landet. Walmarts pristestning foregår ikke mindst i flere af de stater på USA’s østkyst, hvor Lidl forventes at åbne de første butikker i en ambitiøs ekspansion, samt i Midtvesten.
Walmart afviser ”af konkurrencemæssige årsager” at kommentere på pris-initiativerne over for Reuters. Lidl har annonceret, at kæden vil åbne omkring 100 butikker om året for at nå op på 550 butikker med en omsætning på omkring 5 mia. dollar - i 2022. Også Aldi vil optrappe sin ekspansion i USA.