Wal-Mart øjner mere vækst i Indien og Kina

Udland 26. apr 2017 -
This describes the image
Omsætningen og kundestrømmen fortsætter med at stige i Walmarts amerikanske butikker. Foto: Walmart
Skrevet af: Søren Tougaard

Verdens største detaillist, amerikanske Wal-Mart, har udpeget Indien og Kina som helt centrale vækstmarkeder og øger derfor investeringerne i begge lande.

Ifølge Wal-Marts årsrapport vil fokus være på at investere og styrke kerneforretningen i form af butiksombygninger, ny teknologi og nye initiativer som f.eks. e-handel med dagligvarer.

- For at vores virksomhed skal vokse rentabelt, har vi truffet nogle strategiske valg, der forenkler vores portefølje og gør os mere fokuseret. Vi har f.eks. solgt ikke-kerneaktiviteter som indkøbscentre i Chile og Suburbia-tøjkæden i Mexico. Vores fokus på fordeling af kapital er på vores nordamerikanske marked og nøglevækstmarkeder i Kina og Indien. Og vi er specielt fokuseret på at investere i markeder, kanaler og formater, der positionerer os til at vinde, udtaler adm. direktør Doug McMillon i Walt-Mart Stores' årsrapport.

Wal-Mart India, der er et datterselskab af Walt-Mart Stores, driver i øjeblikket beskedne 20 Cash and Carry-varehuse i Indien under Best Price-brandet og har planer om yderligere 30 butikker, så kæden kommer op på 50 butikker i 2021.

I Kina er Walt-Mart oppe på 424 butikker og 15 varehuse.

Mere e-handel
Doug McMillon understreger ligeledes, at Wal-Mart vil fokusere yderligere på at skabe vækst gennem e-commerce og hæve salget i de nuværende butikker frem for vækst gennem nye butiksåbninger i USA.

- Vi er grundlagt på en daglig lavpris-mentalitet, men vi tror, vi har muligheder for at arbejde på nye måder og finde vej til en lavere omkostningsbase. Dette er vitalt for vores fremtid. Vi skal være smarte i forhold til, hvordan vi fordeler kapital til at drive langsigtede værdi for vores aktionærer. Vi jagter effektiv vækst, udtaler McMillon.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?