Voksende interesse for ubemandede butikker i Sverige

Udland 26. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Svenske Lifvs er førende indenfor det ubemandede segment i nabolandet. En udenlandsk ekspansion er på trapperne. Foto: Lifvs
  • Antallet af ubemandede svenske fødevarebutiker vokser. Nu hopper også de store kæder med på trenden

Skrevet af: Redaktionen

Svenske Lifvs er en af pionererne i et særligt segment: ubemandede dagligvarebutikker. Kæden har her i foråret 2021 27 butikker i hjemlandet, og planen er også at ekspandere konceptet til andre skandinaviske lande. 

- Vores forretningsmodel løser et konkret problem i områder, der ikke har en fødevarebutik. Den samlede handel gennemgår netop nu en stor transformation, hvor e-handel kobles med de fysiske butikker. Vores system er skabt til denne udvikling, siger Daniel Lundh, der er stifter og ejer af Lifvs.

Konceptet er blevet finpudset siden premieren i 2018.

- Ingen etablering er fuldstændig identisk med de andre, og det er vigtigt at tage hensyn til den konkrete placering og de specifikke behov, selv om to lokalområder på papiret har de samme forudsætninger, siger Daniel Lundh.

Lifvs findes i dag udelukkende i mindre samfund, men kæden er ved at se på etablering i byerne. I dag har det største lokalsamfund omkring 2000 indbyggere.

- Byerne mangler i dag ofte muligheder for ”døgnet rundt”-shopping med fødevarer og eksempelvis muligheder for at hente og aflevere e-handels-forsendelser. Her kan Lifvs fylde et tomrum, mener han.

Butikkerne findes i to størrelser, 27 og 54 kvm, med omkring 500 og 650 varenumre. Prisniveauet er ifølge Daniel Lundh det samme som i en convenience-butik.

Lifvs har desuden for nylig åbnet en bemandet butik og tilbyder ”click and collect” i flere butikker.

 

Handler døgnet rundt

Også svenske Coop kobler sig nu på trenden med ubemandede butikker gennem sin første døgnåbne pilotbutik, Coop Mini, i forstaden Sätrahöjden udenfor Gävle.

- Det er en test for at prøve konceptet af. Vi startede i februar i år, siger Stina Thorgerzon, der er format-chef i Coop Sverige.

Butikken er på 30 kvm og tilbyder cirka 400 varer.

- Vores ambition er, ”at du skal kunne købe ind til dit måltid i Coop Mini”, uanset, om det gælder morgenmad, frokost eller aftensmad, siger hun.

Er der noget, der har overrasket jer i den korte tid, I har haft åbent?

- Ja, at kunder handler døgnet rundt, og at vi har ganske mange store indkøb, siger Stina Thorgerzon.

Markedsleder ICA driver aktuelt tre ubemandede butikker, alle med placeringer i tyndt befolkede områder.

- Der er stor interesse blandt kunderne, men det er for tidligt at sige, om vi kommer til at ekpandere satsningen, siger Johan Berg, der er såkaldt x-lead i ICA’s udviklingsenhed ICAx.

 

 

Opdateret 26. apr 2021