Tour de France: Rema 1000 og Lidl med "missed opportunity"

Udland 19. jul 2023 -
This describes the image
Det skandinaviske hold er i følgeskab med en Rema 1000 food truck. Connar Bryan. Wordrup Projects
  • Rema 1000 og Lidl er en del af verdens største cykelløb. Ekspert undrer sig.

Når verdens største cykelløb ruller over skærmen, er det med milliarder af seere verden over, der følger med i spænding på, om det bliver til endnu en dansk sejr med Jonas Vingegaard, eller om Tadej Pogacar kan rejse sig fra sidste års nederlag. 

Det store cykelløb er et enormt udstillingsvindue for virksomheder, der hvert år sprøjter millioner af penge i sporten, løbet og rytterne. 

For Rema 1000 og Lidl er det også en realitet. De to dagligvarekæder løftede nemlig inden Tour de France sløret for, at de begge to ville være at finde under årets Tour de France. 

Lidl indgik partnerskab med Trek-Segafredo, som det hed før, og overtog den ene af pladserne som titelsponsor. Det blev til Lidl-Trek, som Mads Pedersen og Mattias Skjelmose nu kører rundt med på brystet. 

For Rema 1000 blev det til en plads på ærmet, hvor det kendte ’R’ figurerer på Uno-X Pro Cyclings trøjer, som danske Anthon Charmig og Jonas Gregaard iklæder sig hver dag. På brystet og på siden af trøjen finder man hele Rema 1000-logoet.  

Med store sponsorater og et enormt potentiale for eksponering kommer dertil spørgsmålet, om det er en god forretning eller ej?

Potentialet er enormt

Dagligvarehandlen.dk har talt med Simon Bastiansen, der er en af Europas førende eksperter indenfor strategiske partnerskaber, om hvad et Tour de France-sponsorat giver af muligheder. 

Eksperten peger nemlig på, at det giver god mening at investere i cykelsportens hellige gral, Tour de France. 

- Målgruppen på cykelsport er jo bred. Det er familie. Det rammer også godt ind til den målgruppe, du gerne vil have fat på, fortæller Simon Bastiansen med henblik på supermarkedernes interesse i at fange alle i familien. 

Der er nemlig en særlig grund til, at det giver mening at smide penge i cykelløbet. 

- Du er jo på TV non stop I de her tre uger. Det er jo nærmest hjernevask, om man vil, for de her stakkels forbrugere,” forklarer Simon Bastiansen efterfulgt af et grin. 

Manglende aktivering

De to dagligvarekæders sponsorat virker dog ikke til at være helt gennemført, spørger man Simon Bastiansen. 

For Uno-X Pro Cycling Teams vedkommende blev sponsoratet af Rema 1000 offentligt tilbage i starten af juni. Rema 1000, der også er en del af Reitan Retail, som Uno-X også er det, kom med på vognen i håb om ekstra eksponering. 

Den eksponering udnytter man dog ikke til fulde ifølge eksperten, når en stor del af befolkningen dyrker sporten. Tal fra Danmarks Statistik viser, at 13% af alle voksne i Danmark dyrker landevejscykling. 

- Altså der er ikke noget. Man kører ikke nogen kampagner. Jeg var nede i Rema 1000 her forleden. Jeg så ikke noget omkring Tour de France. Der hænger ikke nogen cykler eller en prikket bjergtrøje. Der er intet. Det er sådan lidt en missed opportunity, hvilket får mig lidt til at tro, at det har været en lidt en lappeløsning, fortæller Simon Bastiansen med mistanke om, at det ikke har lykkedes at finde en partner udenfor Reitan Retail. 

Dagligvarehandlen.dk har forholdt Rema 1000 og Uno-X Pro Cycling Team kritikken. I et skriftligt svar fra Rema 1000 Danmark lyder det, at man har valgt at fokusere på ”intern forankring”, fremfor at føre kampagner ude i butikkerne. Desuden oplyser kæden, at man kører markedsføring på sociale medier og radio. 

Uno-X Pro Cycling Team er også vendt tilbage med et skriftligt svar. 

- Med hensyn til om REMA 1000 er en "lappeløsning", kan jeg afvise dette. Uno-X Mobility og REMA 1000 er begge en del af Reitan Retail. Begge mærker har store aktiviteter i Norge og Danmark, hvor vores cyklister kommer fra, og vi deler fælles værdier og filosofi. Udviklingen af holdet, senest gennem wild card til Tour de France, gjorde det helt naturligt for vores fælles ejer at inkludere REMA 1000 som en langsigtet del af Uno-X Pro Cycling Team, skriver kommerciel manager for cykelholdet, Magne Haugland, og uddyber: 

- Vores arbejde med at lede efter samarbejdspartnere til teamet fortsætter i højeste grad. Vi er dog opsatte på at forsøge at finde nogen, der matcher vores værdier, langsigtede perspektiv, passion, samt viljen og evnen til at tænke stort. Sådan et arbejde tager tid, og det er helt naturligt.

Magne Hauland henviser til, at de brander Rema 1000 på deres food truck, som kører med holdet rundt i Frankrig, ligesom logoet er at finde på tøjet og bussen. 

Med hjertet eller hjernen?

Det altoverskyggende spørgsmål er så, om investeringen er med hjertet eller med hjernen?

Eksperten har et bud. 

- Lige nu føler jeg mere det med hjertet, end det er med hjernen, fortæller Simon Bastiansen og sætter ord på det afgørende for et sådant sponsorat. 

- Man skal huske at fortælle historierne. At man ikke bare er et logo eller sådan et messingskilt på væggen, forklarer han. 

Lidl Danmark skriver ligeledes i et skriftligt svar, at de ikke kører nogen kampagner ude i butikkerne. 

For Lidl giver sponsoratet dog mere mening for Simon Bastiansen. 

- Lidl er europæisk. Det er en tysk kæde. De har jo butikker i hele Europa, så for dem giver det endnu mere værdi, fordi de ikke kun bliver eksponeret i Danmark, men også udenfor Tyskland.

Lidl Danmark har ikke ønsket at kommentere yderligere på, hvorfor de ikke kører kampagner i butikkerne. 

Tour de France slutter søndag den 23. juli.
 

Opdateret 25. okt 2023