Tv-reklamer slår YouTube og Facebook
Det er til evig diskussion, hvad der er det mest effektive annonceformat?
For nylig fremlagde professor ved University of Adelaide, Karen Nelson-Field, resultaterne af en årelang undersøgelse, som giver stof til eftertanke og helt sikkert vil dæmpe begejstringen hos marketingfolk med forkærlighed for nye digitale marketingdiscipliner og deres såkaldte digital rådgivere.
Det kommer formentlig ikke som den store overraskelse, at der er direkte sammenhæng mellem opmærksomhed, og hvor meget en reklame øger salget.
Større overraskelse er det til gengæld, at folk er mere opmærksomme på en TV-reklame end en reklame på YouTube og Facebook.
TV-seere mere opmærksomme
Undersøgelsen afslører nemlig at reklamer i tv-blokken skaber dobbelt så meget opmærksomhed som reklamer på YouTube og 15 gange så meget som på Facebook, hvilket med andre ord sår tvivl om det såkaldte 2’nd screens negative indflydelse på tv-reklamers evne til at trænge igennem med annoncørernes budskaber.
Tv-reklamer udmærker sig således ved at levere en langt bedre præstation i forhold til aktive visninger, mens Facebook til gengæld indhenter “det tabte” ved at være det medie, der står stærkest i forhold til passive visninger, hvilket indikerer, at folks opmærksomhed ikke nødvendigvis er rettet på selve annoncen, men på de øvrige elementer omkring annoncen.
Fylder hele skærmen
Ydermere viser undersøgelsen, at ”dækning" - altså den del af skærmen som er dækket af annoncen, har signifikant indflydelse på effekten, når det gælder opmærksomhed.
Dækningen tegner sig nemlig tæt på 70 pct. af effekten.
Overraskende? Nej, men tankevækkende, når afregning som bekendt sker på baggrund af antal visninger, og ikke i forhold til, hvordan annoncen bliver set, hvilket endnu engang bekræfter, at det ikke er nok, at en annonce bliver vist, hvis den nu ikke bliver set.