Tre store dagligvareaktører slås om irsk førsteplads
For tiden hører vi mest om Irland i forbindelse med brexit - briternes kommende farvel til EU - der fylder en del i danske medier.
Håndteringen af grænsen mellem Irland og Nordirland, der er en del af Storbritannien, har været et af de helt store og afgørende temaer i de langvarige og besværlige forhandlinger om betingelserne for det britiske farvel.
Men Irland har naturligvis sin helt egen profil på mange områder - også når det gælder sammensætningen af dagligvaremarkedet.
I grove træk deler tre næsten lige store aktører, SuperValu, Tesco og Dunnes to tredjedele af markedet, mens de to internationale discountkæder med base i Tyskland, Aldi og Lidl, er helt oppe på en fjerdedel.
Begge dele er ret usædvanlige. I de fleste markeder i Vesteuropa er der enten én klar markedsleder, eller også slås to næsten lige store virksomheder om førstepladsen. Det første ser man i Storbritannien med Tesco, og i vores nabolande med ICA i Sverige og NorgesGruppen i Norge.
Den anden model kender vi herhjemmefra med Salling Group og Coop Danmark - og fra f.eks. Frankrig, hvor Le-Clerc har overhalet Carrefour.
Lidl når 200 butikker
Tilbage i Irland holder Dunnes føringen i den seneste måling fra analysevirksomheden Kantar med 21,8 pct., mens irske Tesco er nummer to med 21,6 pct. og SuperValu med aktuelt 223 supermarkeder på tredjepladsen med 21,1 pct.
Ved indgangen til 2019 var Dunnes med 142 butikker, der mikser fødevaresalg med modetøj og diverse boliggrej, noget længere foran med over 23 pct., og for et år siden første Tesco, mens Dunnes kun var tredjestørst. Og går man to år tilbage, var det SuperValu, der var den største af de tre kombattanter.
Hvor det indbyrdes opgør mellem de tre store i Irland bølger noget frem og tilbage, er udviklingen lidt enklere, hvad angår de to tyskere discountkæder, Aldi og Lidl, som begge to vokser i Irland. Også i Irland.
I den seneste måling stod Aldi for 12,5 pct. og Lidl for 12,2 pct. Så høje markedsandele har de to discountgiganter så vidt vides ingen andre steder uden for hjemlandet, Tyskland. For Aldis vedkommende er den irske andel også højere end i Tyskland. Discountekspansionen fortsætter.
Det er kun få uger siden, at Lidl ifølge branchebladet Shelflife åbnede sin butik nummer 200 på øen, altså i Irland og Nordirland.
I år har kæden et irsk investeringsprogram på 200 mio. euro, tæt på 1,5 mia. kr., som blandt andet bliver brugt på 10 nye butikker og et distributionscenter på 58.000 kvm.