Trængte ICA-købmænd vil sænke priserne
Fire måneder i træk har ICA ikke kunnet følge med markedsvæksten i Sverige.
Pris er pludselig blevet et kæmpe tema for de svenske købmænd i den ellers så uovervindelige markedsleder ICA.
For første gang i umindelige tider viste det sig i efterårsmånederne, at ICA ikke længere voksede hurtigere end markedet.
Den foreløbige kulmination på nedturen kom i julemåneden december, hvor ICA måtte nøjes med en vækst på 3,6 pct., mens branchen som helhed nåede 4,9 pct.
Set ud fra en dansk vinkel med et marked, der næsten ikke vokser, ligner det noget af luksus-problem, når vækstforskellen på årsbasis kun er 0,2 procentpoint - med 3,8 pct. til ICA og 4,0 pct. totalt set.
Men sådan opleves det ikke i ICA-familien.
- Vi har i ICA haft en dårligere salgsudvikling end indekset fire måneder i træk, og det kan vi naturligvis absolut ikke være tilfredse med, siger ICA-købmændenes formand Peter Berlin til branchebladet ICA Nyheter.
Effekt af Coops prisfald
Han er rørende enig med sin kollega fra ICAs lille butiksformat Nära, Therese Kanter Dickson, om hvad der nu skal til: ICAs priser skal ned.
- Vi har brug for at se på prissætningen. Vi er vældigt gode til merværdi-faktorer som fantastisk personale, økologiske og svenske produkter, men vi skal blive bedre på prisen. Det er en hygiejnefaktor, siger hun til bladet.
Konkurrenten Coop Sverige relancerede sidste år sig selv med bl.a. en skærpet prisprofil. Og det har tilsyneladende fået effekt, selv om ikke mange detaileksperter på den anden side af Øresund gav Coops satsning på lavere priser topkarakterer.
- Frem for alt virker Coops store prissænkning i efteråret til at have virket og delvist ændret på kundestrømmen, mener Pär Bygdeson, som er formand for de svenske købmænd.