Tilfredshed med Tesco-resultat

Udland 25. apr 2017 -
This describes the image
Foto: Tesco

Selv om Tesco gjorde alt for at præsentere årsregnskabet fra den absolut bedste side, må der være grund til visse panderynker hos adm. direktør Dave Lewis.

Godt nok formåede den britiske dagligvaregigant at hæve omsætningen i 2016/17-regn-skabet med mere end 17 mia. kr. til samlet 430 mia. kr. i forhold til forrige regnskab, (fra 47,9 til 49,9 mia. pund), men kæmpen kæmper i endnu højere grad med at tjene penge.

Således faldt indtjeningen før skat fra 202 mio. pund til 145 mio. pund, svarende til et fald på 28 pct. Omregnet til danske kr. er 1,25 mia. kr.

Det synes som en stor indtjening, men den skal til syvende og sidst måles op i mod Tescos enorme omsætning, som er tæt ved fire gange omsætningen i den danske dagligvare-branche.

Hvad Dave Lewis havde større fokus på, var niveauet i indtjeningen før ekstraordinære poster, der steg fra 985 mio. pund til 1,28 mia. pund, svarende til en stigning på 30 pct.

Omregnet til danske kr. udgør indtjeningen før ekstraordinære poster 11 mia. kr., og det er udelukkende i Tescos britiske og irske forretning, der har været fremgang i indtjeningen fra et niveau på 503 til 803 mio. pund, svarende til cirka 6,9 mia. kr og en fremgang på 30 pct., mens udviklingen i Tesco International og Tesco Bank står i stampe med en indtjening før ekstraordinære poster på henholdsvis 320 og 157 mio. pund, svarende til 2,8 og 1,3 mia. kr.

- I dag er vores priser lavere, vores sortiment er enklere, og vores service og tilgængelighed har aldrig været bedre. Vores eksklusive friske fødevarebrands har styrket vores kundeværdi, og opfattelsen af vores fødevarekvalitet er på sit højeste niveau i fem år. Samtidig har vi øget overskuddet, genereret et større cash-flow og reduceret vores gæld betragteligt, lyder det fra Tescos adm. direktør Dave Lewis i en kommentar til regnskabet.

Seks fokusområder

Tesco har defineret seks strategiske indsatsområder, der skal gøre Tescos brand og forretning endnu stærkere. Blandt andet har Tesco investeret 300 mio. pund, ca. 2,6 mia. kr., i syv fødevarebrands i 2016, ligesom virksomheden har formået at nedbringe prisen på en typisk indkøbskurv med 6 pct. siden september 2014.

Samtidig fortsætter arbejdet med at reducere omkostninger og mixet af kanaler og pro-dukter for at forbedre servicen.

- Vi er foran, hvor vi forventede at være på nuværende tidspunkt, og vi har lavet gode fremskridt på alle seks stragegiske nøglepunkter, fortæller Dave Lewis.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?