Tesco overgår egne forventninger til årsregnskab
Tesco er ligesom resten af dagligvarebranchen under hårdt pres for at levere. Men det må man sige, Storbritanniens markedsleder gør.
Årsregnskabet for 2018/19 er netop offentliggjort, og det viser store væksthop i både top og bund. Omsætningen lander på 56,9 mia. pund, svarende til 492,6 mia. kr. En stigning på 11,5 pct. i forhold til sidste regnskabsår.
Stigningen skyldes især, at Tesco sidste marts opkøbte cash and carry-kæden Booker i en handel til knap 3,2 mia. kr. Like-for-like-væksten i salget ligger på 2,9 pct. for det britiske og irske marked.
Med opkøbet når Tesco ud til over 117.000 kiosker og 440.000 spisesteder ifølge den britiske avis Evening Standard.
Læs også: Spareplan til 13 mia. rammer hårdt i Tesco-butikker
Succesfuld turnaround
Lige som sidste år kommer Tesco ud med et stærkt øget driftsresultat, der nærmer sig en vækst på 29 pct. - 14,5 mia. kr. lyder det på.
"Jeg er henrykt over forbedringen i hele forretningen. Vi har genskabt vores konkurrenceevne over for forbrugerne - inkl. gennem introduktionen af "Exclusively at Tesco" - og genopbygget et bæredygtigt fundament for indtjeningen," udtaler Dave Lewis, adm. direktør i Tesco, i forbindelse med regnskabet.
At markedet er presset mærker også dagligvaregiganten Tesco, som for fire år siden igangsatte en turnaround efter et katastrofalt 2015-regnskab, der bød på et underskud på 6,4 mia. pund.
"Efter fire år er vi i mål eller næsten i mål med langt størstedelen af vores turnaround-målsætninger. Jeg er overbevist om, at vi vil nå målet i 2019/20," siger Dave Lewis i regnskabet.
Læs også: Asda overhaler sin fusionspartner
Vækst i presset marked
Tesco sidder fortsat i førersædet som Storbritanniens største dagligvarekoncern, men det kan ændre sig i år. Nummer to og tre på markedet, henholdsvis Walmart-ejede Asda og Sainsbury's, ånder giganten i nakken, mens de afventer de britiske konkurrencemyndigheders dom over, om de to må fusionere.
Hvis fusionen går igennem, står de to til at få overtaget som markedsleder i britisk dagligvarehandel.
Blandt andet for at imødekomme den øgede konkurrence og prispres, ikke mindst fra de stadig mere populære discountkæder Aldi og Lidl, valgte Tesco i efteråret at lancere kæden Jack's, Tescos første forsøg på en discountkæde i flere årtier.
Læs også: Tescos discountkæde bliver meget britisk