Tesco bruger egne mærker i priskrig med discounterne

Udland 30. nov 2016 -
This describes the image

Den britiske markedsleder Tesco ser ud til at komme sig mere og mere efter et granatchok, der for få år siden truede med at vælte giganten helt i kølvandet på finanskrisen og et hidtil uset dicountboom i landet.

I de to seneste uafhængige målinger fra analysevirksomheden Kantar har Tesco nu vundet markedsandele, mens de tre øvrige af ”de fire store” i britisk dagligvarehandel stadig går tilbage - og måske endnu vigtigere: Discountkæderne Aldi og Lidl vokser langsommere end længe.

Nu søsætter Tesco et nyt storstilet prisprogram, som skal stille markedets nummer et endnu stærkere i konkurrencen mod Aldi og Lidl - samt Walmart-ejede Asda, der hidtil har haft den skarpeste prisprofil blandt de fire store.

Våbenet er denne gang Tescos særdeles omfattende private label-program, der tæller ikke færre end 11.000 varer.

Vil matche Aldi og Lidl

Ifølge branchebladet The Grocer vil Tesco love at matche Aldis og Lidls varer på både pris og kvalitet for mindst 60 pct. af sortimentet.

Tesco har allerede været i gang med en linje af egne mærker, der alle sammen hedder noget med ”Farms”.

- Vi har allerede gjort det med 500 varer, og over de næste fem år vil vi rulle det ud til alle 11.000 varer, siger Jason Tarry, som er Tescos øverste kundechef.

- Der er stadig et gab mellem priserne hos os og i discountkæderne, men der hvor vi har brugt denne nye prisstruktur, for eksempel i vores Farms-mærker, er der ikke længere noget gab. Lige nu er discounterne formidable på det punkt, men vi er helt klart blevet mere konkurrencedygtige, siger Tarry.

Tesco hævder ifølge The Grocer, at gennemsnitspriserne allerede er 6 pct. lavere end for bare to år siden.

Opdateret 10. nov 2020