Sveriges største dagligvarekoncern lover nul CO2-udledning

Udland 16. sep 2019 -
This describes the image
ICA lover klimavenlig levering FOTO: GREEN CARGO
Skrevet af: Redaktionen

2030 er blevet kommunikeret ud som et alment mål indenfor transportbranchen i Sverige, når det handler om at udfase fossile brændstoffer i varetransporter indenfor landets grænser.

- Vi ser en mulighed for at gøre det at gøre det allerede i 2025 i de svenske storbyer, hvor der er kortere transporter, og det er lettere at få logistikken med forsyningsstationer til at fungere, forklarer ICAs logistikdirektør Magnus Stadig.

Han fortsætter:

- Allerede i 2025 bliver el-køretøjer sandsynligvis et gangbart alternativ i storbyerne. Allerede nu foregår hovedparten, 67 pct., af varedistributionen til butikkerne og mellem ICAs lagre i Sverige ved hjælp af fossilfrit brændstof. For at hele flåden af transportmidler, lastbiler mv., skal kunne gøres fossilfri, er ICA ved at udarbejde et værktøj, som skal fungere som guide for koncernens egne virksomheder og for samarbejdspartnere i valget af køretøjer ud fra deres påvirkning af klimaet.

- Brændstoftypen prioriteres højest ved valg af køretøjer, og forskellige drivmidler bliver rangeret ud fra deres påvirkning af klimaet, siger Magnus Stadig.

Egne transporter

Det udfordrende spring for ICA for at nå målet om total fossilfrihed for vareleverancer i 2030 er omstillingen hos eksterne samarbejdspartnere i hele Europa.

- Vi kommer i forbindelse med årsforhandlinger til at stille krav om fossilfrihed. Det føles i dag, som om de fleste transportører og leverandører er indforståede med, at overgangen til biobrændsel eller til el er nødvendig, og de ser den som et naturligt led i udviklingen. Fossilfrihed er på vej til at blive en "hygiejnefaktor" i transportbranchen, mener Magnus Stadig.

Foruden kravene til partnerne kommer ICA hen ad vejen til at opbygge sin egen transportvirksomhed for lettere at kunne nå målet om fossilfrihed.

- Den starter allerede her i begyndelsen af oktober, og den bliver helt fossilfri. Pionerområdet bliver området omkring ICAs hjemby Västerås (i Mälardalen tæt på Stockholm, red.). I marts 2020 regner vi med at have distribution i Mälardalen til cirka 70 stykker af vores butikker med biler på biogas, fortæller Magnus Stadig.

Hvor langt er det muligt at strække kravet om fossilfrihed i produktionskæden og transportnetværket omkring et produkt, som sælges i dagligvarehandelen?

- For os er det vigtigt at sætte grænser for at kunne ro denne satsning i land. Vi må have en rimelig mulighed for at kunne følge op på vores krav. Derfor sættes grænsen ved vores eksterne partneres leverancer til vores lagre og butikker. Men derudover er det fuldt ud tænkeligt, at vores samarbejdspartnere ser den store værdi i en fossilfri satsning og selv stiller krav til deres leverandører. Men det er ikke noget, som vi aktuelt vil kræve - men måske i en senere fase, forklarer Stadig.

Hele Europa

Den geografiske grænse for satsningen er sat til Europas ydre grænser.

- Det er, hvad vi i det første stadie har mulighed for at kontrollere. Næste skridt kan absolut blive de øvrige dele af verden, men i dag er det for tidligt at sige noget om, hvordan sådan en satsning kan komme til at tage sig ud. I begyndelsen gælder satsningen kun vareleverancer på veje.

- Så må vi se, hvad vi kan gøre, når det gælder skibstransport, for det er et betydeligt mere kompliceretområde at stille krav om fossilfrihed. Blandt de forudsætninger, som nødvendigvis må ændres for, at ICA kan nå sit mål er først og fremmest forsyningerne med biobrændsel og en udbygning af elforsyningen til lastbiler og andre køretøjer.

- Vi ser gerne et politisk initiativ om en statslig satsning for at stimulere til en større svensk produktion av biobrændsel. Potentialet er der, for Sverige har meget skov og landbrug, som giver mulighed for produktion af bio-brændstof.

Tog skal også løfte opgaven

Overflytningen af gods fra vejbåren trafik til tog og containerbaserede skibstransport fra Europa til ICAs anlæg stiger også.

Magnus Stadig håber på en bedre udnyttelse af togtransport i varedistributionen.

- Også indenfor landets grænser håber vi på at kunne flytte mere gods til tog, men det kræver, at vi finder et effektivt setup for de svenske transporter, og det vil kræve, at jernbanedriften bliver mere fleksibel. Vi har i løbet af året store variationer i volumener, og det er svært at fastslå godsvolumener så lang tid i forvejen, som jernbaneaktørerne vil have. Desuden har vi ikke råd til, at vores flow bliver fanget undervejs som følge af forsinkelser og mangler i togtrafikken. Vi ser gerne, at man satser mere på punktlighed og fleksibilitet. Som det er i dag, er der for mange forstyrrelser i jernbanetrafikken, vi ser gerne en satsning på investeringer i jernbanenettet og et mere moderne syn på at drive sin virksomhed, lyder en afsluttende salut fra Magnus Stadig

ICAs satsning på en fossilfri lastbilflåde i byerne er begyndt.

Stærkt image

Susanne Sweet er associate professor i virksomhedsøkonomi og forsker i bæredygtig forretning ved Handelshögskolan i Stockholm.

- Mange ting spiller ind, når kunderne træffer deres valg i butikken, og kunderne forventer sig mere og mere klimaansvar af producenter og kæder. Tilgængelighed og det bekvemme spiller dog stadig en større rolle i forbindelse med kundernes valg af vare, men meget peger i retning af, at klima-aspektet bliver vigtigere i fremtiden.

Yngre forbrugere op til 35 år og kvinder er ifølge Susanne Sweet de grupper, som fokuserer stærkest på miljøhensyn i forbindelse med indkøbene.

Hun fremhæver visse varekategorier som mere forbundne med miljø- og klimahensyn end andre.

- Historisk har det altid været sådan, at når en specifik vare får megen opmærksomhed, så kommer der også en efterspørgsel. Det gælder eksempelvis bananer og Fair Trade. I dag er kødforbruget et område, som er berørt og faldende som følge af den aktuelle klimadebat.

Generelt er ferske varer, som kunderne kommer i fysisk kontakt med ofte mere forbundne med krav om miljø- og klimahensyn.

Hvad kan Icas fossilfrie satsning betyde for kædens image?

- Hvis man lykkes med at komme i mål med satsningen, får det afgjort en positiv effekt, som styrker ICAs image og varemærke, vurderer Susanne Sweet.

Skrevet af freelancejournalist Johan Erichs

Opdateret 10. nov 2020