Svenske Bergendahls øger omsætning til 8,4 mia. kr.
I det forskudte regnskabsår 2017/18 leverer den svenske dagligvarekoncern Bergendahls en årsomsætning på 11,7 mia. svenske kroner, svarende til 8,4 mia. dkk. Det skriver det svenske medie Fri Köpenskap.
Væksten på 4,4 pct. på toplinjen tilskrives både ”kompetent personale” og flere investeringer i løbet af året.
- Vi er utroligt tilfredse. Vi præsenterer en meget fl ot rapport, til trods for at vi har investeret mere end nogensinde. Vi har blandt andet søsat autobestilling og et nyt loyalitetsprogram, siger Peter Lund, adm. direktør i Bergendahls Food, til branchemediet.
Selv om e-handel tæller ned i regnskabet med ca. 30 mio. sek. (21,5 mio. dkk.), kommer Bergendahls ud af regnskabsåret med et driftsresultat før afskrivninger på 265 mio. danske kr., hvilket er en stigning på 9,1 pct.
Sveriges fjerdestørste
Familieejede Bergendahls er den fjerdestørste dagligvarekoncern i Sverige med en markedsandel på 7,5 pct. i 2017 ifølge tal fra DLF, Delfi og HUI Research.
Efter flere gode regnskaber kom selskabet ud med et driftsresultat på blot 5 mio. sek. i 2016/17. Takket være en øget indsats for at styrke flagskibskæden City Gross, som blandt andet tilbyder måltidskasser og onlinebestilling af varer, ser det ud til, at Bergendahls er tilbage på sporet. Omsætningen i koncernens eget butiksnet – som blandt andet omfatter City Gross – voksede 2,2 pct. til 6,5 mia. dkk. i 2017/18.
- Det er meget positivt, men vi er ikke tilfredse endnu. Vi vil gerne øge yderligere for at føle os virkelig tilfredse, siger Daniel Forss, forretningsområdechef for City Gross, til Fri Köpenskap.
Læs også: Virtuel slagter guider kunderne