Svensk Reitan-kæde tester små automatbutikker
Hvis man skulle gå rundt og tro, at det kun er i Kina og USA, at der bliver eksperimenteret med små ubemandede og højteknologiske kiosker, tager man fejl.
I en nær fremtid skal man bare over på den anden side af Øresund for at finde et absolut seriøst bud på en selvbetjent automatbutik fra den klassiske svenske kioskkæde, Pressbyrån, der er ejet af norske Reitangruppens convenience-ben, Reitan Convenience.
Dermed er Pressbyrån i “familie” med 7-Eleven herhjemme - og lidt længere ude også med Rema 1000.
I første omgang er det meningen at opstille automatiserede mini-Pressbyrån i nogle større virksomheders kantiner, og de første håber adm. direktør i Reitan Convenience Sverige, Mariette Kristenson, at få på plads allerede inden sommerferien.
- Det er en udvikling af vores igangværende ekspansion og stræben efter at komme tættere på vores kunder. Nu behøver du ikke en gang at lægge vejen forbi Pressbyrån, for vi kommer forbi dig i stedet, siger hun i en pressemeddelelse.
Op til 50 kvm.
En “kantine-Pressbyrån” vil kunne få et hyperlokalt sortiment, der er skræddersyet til hver enkelt placering med et miks af diverse almindelige kioskvarer og et udvalg af drikkevarer, sandwiches og andre former for hurtig mad.
Ifølge et interview i Handelsbladet FK vil størrelsen på automatbutikkerne kunne variere fra fem og op til 50 kvm.
Og automat-konceptet vil på længere sigt kunne placeres flere steder, hvor der passerer mange mennesker forbi - især i storbyerne Stockholm, Göteborg og Malmö.
- Vi er bedst til drift af små butikker, og vores erfaringer og viden kommer til at give en enorm fordel mod vores konkurrenter, bakket op af et vellidt og velkendt varemærke. Vi begynder på arbejdspladser, men konceptet er tænkt til at fungere flere steder, siger Mariette Kristensson.
Måske også i Danmark
Herhjemme forklarer adm. direktør i Reitan Convenience Danmark, Jesper Østergaard, at der er en helt anden tradition i Sverige for, at ansatte i store virksomheder spiser frokost ude i byen, hvor der i danske virksomheder er langt flere kantiner.
Men han udelukker ikke, at vi vil kunne komme til at se et tilsvarende automat-koncept.
- Det er et nyt område, og noget vi vil teste i Sverige. Hvis det kommer til at fungere godt og generere et fornuftigt salg, vil vi overveje at teste det i Danmark også, siger Jesper Østergaard til Dansk Handelsblad.