Svensk coronavækst gavner også Axfood
Det er forbavsende, hvor meget befolkningernes reaktioner på corona-krisen ligner hinanden på tværs af landegrænserne - i det mindste her i Vesteuropa. Der er blevet corona-hamstret overalt, uanset hvordan de enkelte landes myndigheder og regeringer har håndteret situationen. Og toiletpapir har været en klar favorit.
I vores naboland Sverige har den samlede dagligvarehandel øget omsætningen med lige i underkanten af 13 pct. i marts, fremgår det af friske tal fra leverandørorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
- Coronakrisen påvirkede forbrugeradfærden og dagligvarehandelen kraftigt i marts. I begyndelsen af måneden så vi en stærk tendens til hamstring med blandt andet store indkøb af tørvarer og hygiejneartikler, som bidrog til det stærke salg. Desuden flyttede en del af madindkøbene fra restauranterne til fødevarebutikkerne, siger Karin Brynell, som er Svensk Dagligvaruhandels adm. direktør.
Mens de fysiske butikkers vækst i marts landede på 11,7 pct., steg e-handlen med dagligvarer i Sverige med hele 50 pct. Axfood-kæder vokser 12 pct. i helt kvartal Butikkerne i den største svenske dagligvareaktør, ICA, har ikke helt fået en andel af væksten i marts, der matcher markedet.
Samlet set steg ICA’s salg med 11,1 pct. - med hypermarkederne i ICA Maxi som topscorer med en fremgang på 14,4 pct. Men også de mindste butikker i ICA Nära gjorde det særligt godt med en sammenlignelig vækst på 12,6 pct. ICA’s stærkeste konkurrent, Axfood med kæderne Willys og Hemköp, har netop offentliggjort regnskab for årets første kvartal, der viser en imponerende vækstprocent for alle tre måneder, januar, februar og marts, på hele 11,7 pct. i kæderne. Det er et pænt stykke over de 9,1 pct., som hele markedet er vokset med i de tre måneder ifølge Svensk Dagligvaruhandel og detailanalysevirksomheden HUI.
Belastet vareforsyning
Axfoods samlede omsætning i første kvartal af 2020 landede på godt 13 mia. svenske kr., svarende til tæt på 9 mia. kr., mens koncernens driftsresultat steg med 12 pct. til 544 mio. svenske kr. - 370 mio. kr. Axfoods koncernchef Klas Balkow er tilfreds med resultatet, men ikke med baggrunden for den abnorme vækst, som vil være meget genkendelig herhjemmefra.
- Årets første kvartal har været et meget specielt kvartal. Efter en stabil indledning på året resulterede spredningen af Covid-19 i kraftigt forandrede indkøbsmønstre hos forbrugerne i den seneste del af kvartalet. Mere eller mindre over natten øgede trykket på såvel butikker som i e-handlen, da kunderne begyndte at hamstre basisvarer. Hamstringen indebar en kraftig omsætningsvækst i perioden, men også store belastninger af vareforsyningen, som kæmpede med at opretholde bare en rimelig servicegrad, siger Balkow.