Supermarked bliver nonfood gigant
Britiske Sainsbury’s vil skabe en kombineret food og nonfood-detailhandel.
Storbritanniens næststørste dagligvarekæde, Sainsbury’s, er på vej til at købe en af de største detailkoncerner inden for nonfood, Home Retail Group. Hensigten er at opnå en størrelse og en styrke i detailsektoren, der gør den nye koncern i stand til tage konkurrencen op med bl.a. netgiganten Amazon.
Sainsbury’s har forhandlet en aftale på plads med ejerne af Home Retail Group, der står bag tre landsdækkende kæder.
Den ene kæde, Argos, forhandler en bred vifte af varer bl.a. til hjemmet, forbrugerelektronik, sportsudstyr og babyudstyr. Den anden kæde er byggemarkederne Homebase, og den tredje kæde er Habitat, som blev grundlagt af det engelske designikon Terence Conran, og som sælger moderne designermøbler til populære priser.
Fødevarer og nonfood
Sainsbury’s er ikke den første af de store britiske supermarkedskæder, der spreder sig over både fødevarer og nonfood. Marks & Spencer er ikke blot kendt for sine kvalitetsvarer i store fødevareafdelinger, men sidder også tungt inden for tøj og boligindretning. Supermarkedskæden Waitrose ejes af stormagasingruppen John Lewis, der søger at udnytte synergierne mellem de højtprofilerede supermarkeder og stormagasiner med vægt på designervarer.
Ifølge Sainsbury’s ønsker virksomheden at skabe Storbritanniens største nonfood detailhandler med samlet set omkring 2.000 forretninger og 100.000 varer. Planen er at give plads til Argos-afdelinger i de store Sainsbury’s butikker samt at styrke salget af varer fra begge koncepter online.
– Vores kunder ønsker, at vi skal tilbyde et større udvalg, og at de hurtigere skal få adgang til det større udvalg, fordi kunderne udnytter mobiltelefonerne og den digitale teknologi, siger Sainsbury’s topchef, Mike Coupe, til dagbladet Guardian.