Stor spansk discountkæde solgt under nedtur

Udland 28. maj 2019 -
This describes the image
Foto: Día

Med Spanien som den mest populære feriedestination for danskerne vil mange på et tidspunkt have stiftet bekendtskab med discountkæden Día. Den er en af de mange, der sidst i 70’erne og begyndelsen af 80’erne dukkede op rundt om i Vesteuropa, inspireret af discount-fænomenets ophav, tyske Aldi.

Danske Netto åbnede i 1981, og Día i Spanien i 1979 - samme år som Rema 1000 i Norge. På toppen var der omkring 7.000 butikker under lidt forskellige kædenavne i en række lande i Sydeuropa, Nordafrika og Sydamerika - og Kina.

Men for tiden ser det stadig mørkt ud for en reduceret udgave af franchise-kæden, der er havnet i en akut overlevelseskrise som følge af kapitalmangel. Pengene fosser ud af selskabet, der mistede 14 pct. af sin omsætning i årets første kvartal, hvor det blev til et driftsunderskud på 120 mio. euro - næsten 900 mio. kr.

Nu har kapitalfonden LetterOne med den russiske rigmand Mikhail Fridman i spidsen overtaget redningsopgaven. LetterOne har postadresse i Luxembourg og investeringer i blandt andet Uber og var blandt byderne på det daværende DONG’s olieforretning.

Efter en længere nervekrig om pris og betingelser for at overtage de sidste 70 pct. af aktierne ser købet ud til at falde på plads, og nu forhandler Fridman med Días kreditorer med storbanken Banco Santander i spidsen. Días egenkapital er ifølge Reuters negativ og gælden på 1,7 mia. euro, svarende til 13 mia. kr.

På vej til Danmark

Med en omsætning på 56 mia. kr. sidste år var Día blevet lidt mindre end Salling Group. Kæden har i en periode på 13 år været ejet af den franske gigant Carrefour, som havde store planer om international ekspansion, men slap ejerskabet igen i 2011.

På et tidspunkt undervejs flirtede Carrefour med Dagrofas største ejer, NorgesGruppen, der dengang kun var en samarbejdspartner - og faktisk var Día en overgang i spil som et muligt koncept for Dagrofas discountopkøb Alta, der siden blev til Kiwi.

Noget tyder på, at Día har underinvesteret sig selv ind i den aktuelle krise. Mens konkurrenterne i både hjemlandet Spanien og i flere andre lande har opgraderet butikkerne, ser det ikke ud til, at Día har fulgt med.

Aktiepris styrtdykket

Jeg har selv besøgt en Dia i en mindre by i det sydlige Spanien sidste år, hvor kvaliteten af både frugt, grøntsager og kødudskæringer skuffede så grundigt, at det var et kvantespring, da jeg endelig fandt frem til den lokale købmand i stedet.

Sådan som discount-segmentet har udviklet sig herhjemme, virkede den pågældende Día-butik helt uddateret i sammenligningen på både sortiment og friskhed. Og meget tyder på, at den ikke bare var en uheldig undtagelse. Nedturen er gået stærkt.

Ifølge analysevirksomheden Kantar er Días spanske markedsandel faldet fra næsten 9 pct. midt i 2016 til 7,3 pct. ved udgangen af 2018. Alt tyder på, at den i år kan være dykket under 7 pct. For bare fire år siden toppede kædens aktie med en pris på 7,66 euro. I år svinger den op og ned - langt under 1 euro.

Opdateret 10. nov 2020