Stor ICA slipper godt fra at droppe tilbudsavisen
Nogle gange er det overraskende, hvor store forskelle der er mellem markederne i lande, som ellers ligner hinanden en del. Som for eksempel Danmark og Sverige.
Herhjemme er forsøg med at stoppe udsendelse af en ugentligt fysisk tilbudsavis fra eksempelvis Coop-kæden Irma slået fejl. Det har kostet dyrt - også i områder i København, hvor et stort flertal siger nej til husstandsomdelte reklamer.
I Sverige har tilbudsaviserne aldrig nået det omfang eller den betydning, de har herhjemme.
Men alligevel er det en historie i branchebladet ICA Nyheter, at det store og velassorterede supermarked ICA Kvantum Liljeholmen i Stockholm nu har klaret sig fint uden reklame-omdeling i snart et helt år.
- Det viste sig at være præcis, som vi forestillede os. Tilbudsavisen lander på dørmåtten, så passerer den måske en papirdynge på køkkenbordet, og så ryger den direkte ud i affaldsspanden. Nu har vi belæg for det, sort på hvidt. Vi er stoppet med at uddele 10.000 tilbudsaviser hver uge, men har ikke mistet noget i kampagne-omsætning. Tværtimod er den øget i præcis samme takt som den øvrige omsætning, siger Jesper Anell, der er kommunikationsansvarlig i den store butik til bladet.
Elektronisk markedsføring
Over for Dansk Handelsblad uddyber Jesper Anell:
- Jeg kan forstå, at det virker mærkeligt at droppe omdelingen, men jeg er helt overbevist om, at det er muligt at gennemføre for de fleste i branchen. For os føles det som en selvfølge, og med tanke på vores kunders adfærd er det ikke så meget et spørgsmål om fremtid - som at komme på omgangshøjde med nutiden. At sende en trykt tilbudsavis ud føles jo næsten lidt gammeldags, mener han.
ICA Kvantum Liljeholmen satser i stedet på elektronisk markedsføring via butikkens hjemmeside, mailudsendelser og sociale medier. Og den trykte tilbudsavis har fået lov til at overleve inde i butikken.
Ifølge ICA Nyheter er Liljeholmen et område med mange unge og miljøbevidste beboere. Stockholm har flere områder, hvor der er Nej tak-skilte på 90 pct. af postkasserne.
Selv de ældre årgange ser ud til at klare sig uden at få ICA-butikkens tilbud på hjemmeadressen, selv om Jesper Anell i en overgangsperiode selv måtte dele reklamer ud hos enkelte ældre kunder, der havde lidt svært ved at vænne sig til de nye tider.