Stor britisk online-aktør bytter partnere
Det britiske svar på danske Nemlig.com hedder Ocado. Ocado er imidlertid også en hel del mere end et rent e-supermarked, for en væsentlig del af forretningsmodellen er at gå i partnerskaber med andre dagligvarevirksomheder om at bruge Ocados højautomatiserede lager- og logistiksystemer.
I de seneste år har Ocado solgt sin løsning til så forskellige udenlandske aktører som svenske ICA, amerikanske Kroger, franske Casino og australske Coles.
På det britiske marked er situationen lidt mere kompleks af mindst to årsager: Der vil altid være et element af konkurrence mellem Ocado og sådan en partner. Og så kostede en storbrand på et af Ocados anlæg i februar en del på den samlede kapacitet i landet for en længere periode.
Først i maj opsagde nummer fire på det britiske marked, Morissons, en usædvanligt lang eksklusiv aftale på hele 25 år med Ocado om e-distribution og vareleverancer. Nu vil Morissons, der sidder på godt 10 pct. af det britiske marked, gerne have flere valgmuligheder.
Man flirter blandt andet med giganten Amazon om at udvide et eksisterende samarbejde, fortæller analytikerne Ian Quinn og Steve Farell fra branche-nyhedstjenesten The Grocer. Andre nye distributører i spil skulle være kendte navne som Just Eat og Uber.
Marks & Spencer går online
Tidsmæssigt falder bruddet mellem parterne ifølge The Grocer næsten sammen med, at Ocado tidligere i år havde indgået endnu et joint venture på hjemmemarkedet - denne gang med Marks & Spencer, som ikke tidligere har solgt dagligvarer eller måltidsløsninger over nettet.
Frem til nu har Ocado haft et stort udbud af profilkæden Waitroses sortiment i sit eget e-supermarked, men det samarbejde stopper til september 2020, samtidig med at det nye Marks & Spencer-samarbejde kommer op at køre.
Det er af en mere forpligtende karakter, fordi Marks & Spencer investerer 750 mio. pund - 6,4 mia. kr. - i halvdelen af ejerskabet det nye Ocado.com-joint venture.
Hæderkronede Marks & Spencer er for tiden inde i en turbulent omstruktureringsfase med lukning af butikker i stort tal. På to år er der lukket 63, og med udgangen af 2020 skal 100 være lukket. Finansieringen af detaillistens online-debut skal langt hen ad vejen komme fra udstedelsen af nye aktier.
Ocado-modellen til Danmark?
Logisk set kunne man sagtens forestille sig en dansk parallel til Ocados samarbejde med svenske ICA med en af de største aktører herhjemme.
Salling Group virker umiddelbart som den mest oplagte med de største ressourcer til at investere i omegnen af en halv mia. kr. i en fuld e-handelsløsning med automatiseret centrallager.
Ocado er imidlertid ikke vendt tilbage på Dansk Handelsblads spørgsmål, om der har været forhandlet med en dansk virksomhed.