Stagneret svensk Netto skal udfordre på pris

Udland 14. sep 2017 -
This describes the image
Lige som herhjemme og i Tyskland og Polen er Netto i gang med at udrulle et nyt koncept i Sverige. I foråret var butikschef Senad Zuta en af de første, der fik butikken fornyet. Arkivfoto: Netto Sverige

2016 er efterhånden meget længe siden, men alligevel er det først for nylig, at sidste års regnskabstal fra Netto Marknad i Sverige er dukket op i de officielle registre.

De viser blandt andet en minimal salgsudvikling i forhold til 2015 fra 4,77 mia. til nu 4,78 mia. svenske kr. Til sammenligning har den eneste anden discountkæde i nabolandet, tyske Lidl, rapporteret en vækst på 7,5 pct. i sit seneste regnskabsår, der sluttede med udgangen af februar i år.

Lidl er i dag markant større end Netto i Sverige med 170 butikker, der til sammen omsatte for lige i underkanten af 9 mia. svenske kr., svarende til 7 mia. kr.

Så svag var Nettos svenske vækst sidste år, at den mere end forsvinder, når udviklingen i vekselkursen bliver regnet ind. I 2015 var Nettos svenske omsætning 3,90 mia. kr. værd, mens den sidste år svandt ind til 3,72 mia. kr.

Trods ekspansionsmeldinger i flere omgange har Netto Sverige stået næsten stille med lige under 160 butikker i en årrække.

Også årets overskud før skat faldt fra rekorden på 97 mio. svenske kr. i 2015 til 85 mio. svenske kr. sidste år. Bundlinjen nåede i 2016 81 mio. svenske kr. - mod 105 mio. i 2015.

Stærk udfordrer
Sverige er imidlertid sammen med Polen blevet de to markeder uden for Danmarks grænser, hvor Dansk Supermarked vil sætte turbo på udviklingen i de kommende år.

Lige som her i landet er Netto i fuld gang med at rulle sit nye butikskoncept ud, og antallet af nyetableringer skal løftes kraftigt.

Landedirektøren er også blevet udskiftet. Den nye, Anders Wennerberg, er en erfaren detaillist.

Han kommer fra konkurrenten Coop, hvor han var regionschef, og kort før sin tiltræden gav han i branchebladet Fri Köpenskap klare signaler om, hvad der skal ske i Netto Sverige under hans ledelse.

- Planen er at etablere mellem 20 og 25 nye butikker om året i tre år, siger han til bladet.

Wennerberg taler om et ”stort potentiale” i Netto Sverige og henter pris-våbenet frem som et middel til en styrket position i Sverige:

- Jeg tror, at Netto kan være en stærk udfordrer på pris. Det er vældigt dyrt i Sverige i dag, og det er vigtigt med en stærk pris-udfordrer for alle svenske kunder.

Opdateret 10. nov 2020