Sainsbury’s fremtidige supermarked

Udland 16. nov 2016 -
This describes the image
Foto: Sainsbury

Supermarkeder prøver i flere lande at finde deres fremtidige ståsted i detailhandlen. Den engelske supermarkedskæde Sainsbury’s kommer nu med sit bud på, hvordan fremtidens supermarked skal se ud – og den model adskiller sig markant fra den gængse type supermarkeder, som bl.a. er blevet fremtrædende herhjemme.

I London-bydelen Nine Elms syd for Themsen og i nærheden af nutidens frugt- øg grøntmarked Covent Garden har Sainsbury’s åbnet ”the store of the future”. Den korte beskrivelse af det nye koncept er, at det i indretning og sortiment kan minde om et lavprisvarehus som Kvickly eller Føtex.

Den nye forretning har et butiksareal på godt 30.000 kvm., omkring 90.000 varenumre og adskillige koncessioner for kendte brands.

Fremtiden

Topchefen for Sainsbury’s, Mike Coupe, sagde ved åbningen om baggrunden for det nye koncept:

– Der er helt sikkert en trend mod indkøb i conveniencebutikker og køb på nettet, men supermarkederne tager stadig et pund for hver to pund, som bruges på køb af fødevarer i Storbritannien, og sådan vil det fortsat være i den nærmeste fremtid.

Han tilføjee, at det skaber en spændende baggrund for udvikling af detailhandlen. Kunderne vil have convenience, fleksibilitet, nemme indkøb og valgmulighed til at købe ind hvor som helst og når som helst.

Det afspejler den nye Sainsbury’s i Nine Elms, så kunderne kan købe varer af god kvalitet, blive betjent og finde varerne hurtigt.

Indretningen skal gøre det nemt og bekvemmeligt for kunderne at finde rundt i butikken, og derfor er de nye on the go-sandwiches, sushi og snacks placeret tæt ved selvscanningskasserne og udgangen af hensyn til dem, der hastigt skal videre.

Mere end fødevarer

I midten af den nye Sainsbury’s finder man kædens første Foodhall med friske fisk, kød og deli, eget bageri og pastisserie.

Men hvor supermarkeder i dag generelt fjerner alle varer, der ikke er fødevarer, går Sainsbury’s den modsatte vej. Kæden har opkøbt boligindretningskæderne Argos og Habitat, og de har deres helt egne afdelinger i den nye forretning.

Fremtidens Sainsbury’s har forstærket fokus på friske råvarer og frisk tillavede fødevarer, men tilbyder samtidig et stort udvalg inden for køkkenudstyr, boligindretning og modetøj.

Opdateret 10. nov 2020