Rygter sender Amazon til Danmark i år
Desværre, vi kommenterer ikke på rygter eller spekulationer. Nick Caplin, der er senior manager i Amazon Europes PR-afdeling med base i London, svarer kortfattet i en mail til Dansk Handelsblad. Spørgsmålet var, om der er hold i forlydender om, at den hurtigt voksende amerikanske onlinegigant er på vej til Norden i år - og dermed Danmark.
Som børsnoteret virksomhed er det reelt det eneste svar, som Amazon kan give - uanset om rygterne taler sandt eller ej.
I den nyhedsfattige periode mellem jul og nytår blev det imidlertid præsenteret som et faktum i flere medier herhjemme, at Amazon går ind i Norden i 2018.
Sker det, kan det vende op og ned på i første omgang e-handelen i de nordiske lande, og siden kan chokbølgerne brede sig til en stribe brancher.
Amazon.dk i 20 år
Men historien bygger umiddelbart på et lidt tvivlsomt grundlag. Amazon er ganske vist ved at etablere tre datacentre i Sverige - lidt som Apple og Facebook gør det her i Danmark - i tre byer forholdsvis tæt på Stockholm, Västerås, Eskilstuna og Katrineholm.
De skal være en del af et andet forretningsområde i Amazon, der leverer cloud-baserede it-løsninger til andre virksomheder. Men tilbage i oktober kunne det svenske it-netmedie Breakit så rapportere, at pris-portalen Pricerunners adm. direktør Nicklas Storåkers havde fået bekræftet, at Amazon var på vej ind i Sverige med e-handel – i en nær fremtid.
- Man køber ikke lige tre grunde i Eskilstuna, Västerås og Katrineholm og kalder det, at man skal bygge datacentre, når de desuden ligger midt i logistikcentre, sagde han ifølge Breakit.
En del af "dokumentationen" for spådommen om Amazons entre i Sverige - som siden er vokset til hele Norden og dermed altså også Danmark - går ud på, at Amazon har købt domænenavnet Amazon.se.
Men Amazon Europe ejer også det tilsvarende danske Amazon.dk - og har gjort det siden 1997 - altså i 20 år.
Norden er omkostningstung
De danske e-handleres brancheorganisation FDIH forventer heller ikke, at deres største frygt, giganten Amazon, kommer til Danmark i år som konkurrent til de danske onlinebutikker.
- Vi kan ikke se, at de på den korte bane etablerer sig i Danmark, Norge og Sverige. Omkostningerne til de mange manuelle opgaver er for høje i Norden i forhold til Østeuropa, og i givet fald skal de også gøre en god handel med den nationale regering om fordele som f.eks. skattefrihed ved at etablere sig lokalt, vurderer Henrik Theil, som er kommunikationschef i FDIH.
Foreløbig holder amerikanske Amazon sig til de meget større markeder i de største europæiske lande - med Holland som en undtagelse.
Logisk set er der også meget mere at hente i de større lande.
- Selv om skandinaverne handler meget online, så er f.eks. Tyskland et meget mere interessant område med stor vækst i e-handel. En særlig hjemmeside på dansk eller svensk kan måske tænkes, men da danskerne alligevel kan klare sig på engelsk, og vi kun er 4 mio. personer, der handler online, så er der ikke det store behov, som ikke kan klares fra Tyskland eller Storbritannien, mener Henrik Theil.