Prognose: Europas e-supermarkeder øger salget med 139 mia. kr.
I flere europæiske lande er det onlinehandelen, som står for den vækst, der er i dagligvaremarkedet. Og selv om markedsandelene i de fleste lande stadig er meget beskedne, står de kun til at vokse i de kommende år.
Frem til 2023 vil e-handel med dagligvarer i Europa således vokse med hele 66 pct. til 53 mia. dollar - 352 mia. kr. Det fremgår af en spritny rapport fra det britiskbaserede analysehus IGD, Digital Retail Models.
Men med omkring 400 mio. forbrugere i Europa fylder væksten mindre, end det store tal umiddelbart tyder på. Fremgangen på 21 mia. dollar - 139 mia. kr. - er nemlig ikke så forfærdelig meget mere end den samlede omsætning i de danske dagligvarevirksomheder i dag.
Så markedsandelen for Nemlig.com, Ocado og kolleger i andre europæiske lande vil kun stige til 2,5 pct. - mod nu 1,8 pct. Det er væsentligt lavere end i Asien i dag.
Asien bliver også spået den suverænt største online-vækst frem til 2023 med næsten en tredobling af omsætningen til 299 mia. dollar - små 2000 mia. kr. Til den tid vil online udgøre 7,5 pct. af det samlede dagligvaresalg i den del af verden.
Udfordrer traditionelle detaillister
Selve begrebet e-handel med dagligvarer er imidlertid ifølge IGD's analyse i de senere år udvidet noget, så det langt fra kun handler om "pure players" i stil med Nemlig.com og traditionelle spilleres digitale butikker som Coop.dk Mad, Bilka to go og Rema 1000's Vigo-tjeneste.
IGD ser også, at producenter selv vil sælge mere direkte til slutkunderne, lige som blandt andre nogle logistikvirksomheder selv vil gå ind i handel, og special-markedspladser vil brede sig. Det kalder man for Ecommerce 2.0.
Dertil kommer de såkaldte øko-systemer, teknologibaserede virksomhedsnetværk med blandt andet handel, service- og finansielle ydelser.
- Vi lever i en usædvanlig tid med en helt ekstraordinær bølge af innovation i detailhandlen, overvejende drevet af den digitale udvikling. Vi tror på, at masser af nye forretningsmodeller på vej vil vokse og få succes, og det indebærer, at etablerede detailvirksomheder skal arbejde både hårdt og hurtigt for enten at begrænse effekten eller forsøge at overgå dem, siger Susan Baratt, der er adm. direktør i IGD.
Læs også: Analyse: Fem trends omformer dagligvarehandlen i 2019