Prisen mister betydning i tysk dagligvarehandel
Tiden med billige dagligvarer er forbi i Tyskland. Den tyske forbruger har nydt godt af landets økonomiske fremgang, og mange er villige til at bruge en euro ekstra på mad.
Det konstaterer internationale analysebureau LZ Retailytics i en helt ny analyse af de tyske dagligvaremarked.
Forbrugernes vilje til at bruge lidt mere på mad har betydet højere priser, og det falder i god jord i dagligvarehandlen – ikke mindst i de førende kæder Edeka og Rewe Group, der bruger det nye overskud på at skabe nye flotte butikker.
”Edeka og Rewe, de største supermarkedsspillere, forsøger at overgå hinanden med nye imponerende butikskoncepter, mens de hver især forsøger at kapre de tilbageværende regionale supermarkedskæder, som de vil knytte til sig i en eller anden form, der ikke strider mod regler om karteldannelse,” lyder det i analysen.
Ingen plads til svage
Den økonomiske fremgang og de tyske forbrugeres vilje til at betale mere for varerne smitter af både i discountsektoren og i supermarkedskæderne, der alle opgraderer. Det økonomiske opsving kunne måske give de mindre stærke kæder, der ligger længere nede på LZ Retailytics liste over de største dagligvareaktører i Tyskland, en mulighed for at få en bid af kagen.
Men nej, lyder det fra LZ Retailytics researchchef Matthias Queck:
”Når forbrugerne vil bruge flere penge, bliver der investeret mere i eksklusive butikker, og der har de stærke koncerner simpelthen fordelen over de små. Konsolideringsprocessen vil derfor accelerere i stedet for at bremse, mindre operatører søger ly under de store kooperatives tag: Bortset fra Rewe/Coop ser vi dette ske med Feneberg og Budnikowsky, der deles af Edeka,” siger Matthias Queck i analysen.
Åbner for onlinehandel
Han forudser dog, at den øgede indtjening også kan give plads til, at Edeka, Rewe, Real and Amazon Fresh kan forsøge sig med onlinehandel med fødevarer.
”Med forventningen om en øget indtjening i fremtiden, kan der endelig samles overskud til en holdbar e-handelsløsning. Og da discounterne Kaufland og Lidl gav op sidste år, må det nu være Edeka, Rewe, Real og Amazon Fresh tur til at etablere en finansielt solid infrastruktur for onlinehandel,” lyder det i analysen.
Der dog slutter med at advare mod, at nogen i branchen hviler på laurbærrene:
”Indtil discounterne igen griber ind og ødelægger det behagelige niveau, som dagligvarehandlen endelig har opnået.”