Polsk markedsleder opgraderer butikkerne
Når Dansk Supermarked har udvalgt Polen som det ene af to markeder udenfor Danmark, hvor discountkæden Netto skal ekspandere, er der to oplagte grunde, som springer i øjnene: Trods tilstedeværelsen af en række internationale dagligvaregiganter er Polen for det første stadig langt fra et modent marked som de vesteuropæiske. Omkring 40 pct. af handelen foregår stadig på markeder, torve og lignende. Der er med andre ord god plads til nye moderne dagligvarebutikker.
Den anden grund er væksten:
- Det polske dagligvaremarked voksede med 6,4 pct. i 2016, fortæller Katarzyna Scheer, som er kommunikationschef i den polske del af Jerónimo Martins til svenske ICA Nyheter.
Jerónimo Martins er en portugisisk dagligvarevirksomhed, som har haft stor succes med sit opkøb sidst i 90’erne af discountkæden Biedronka - Mariehønen - i den modsatte ende af Europa.
Nærmer sig 3000 butikker
Efter en tilgang på 55 butikker sidste år var Biedronka nået op på hele 2729 butikker ved udgangen af marts, og i år skal der komme i alt 90 nye Biedronka’er til i Polen. Til sammen-ligning har Netto 362 polske butikker.
Ifølge ICA Nyheter har Biedronka været markedsleder lige siden 2007 og er det i dag med en bred margen - med tyske Lidl som nummer to og britiske Tesco på tredjepladsen. Netto indtager en af de sidste pladser på top 10.
Alene i årets første kvartal omsatte Biedronka for 2,53 mia. euro, svarende til knap 19 mia. kr. Det er en vækst lige i underkanten af 11 pct. Men lige som Netto, Lidl og andre inter-nationale discountere er Biedronka ved at genopfinde sig selv for tiden gennem et nyt og mere lækkert butikskoncept, med et større fokus på kvalitet og en kraftig nedtoning af den discount-gule farve, der ellers har kendetegnet butikkerne.
40 af kædens butikker fi k en overhaling i januar, februar og marts.
- En stor forskel i forhold til tidligere er eksteriøret, som tidligere var domineret af den gule profilfarve. Nu er det mere gråt og med større vinduer for at give mere lys og et friskere udtryk, siger Katarzyna Scheer til det svenske blad.