Nyt overskud i Ocados e-supermarked

Udland 15. feb 2017 -
This describes the image
Britiske Ocado er en sjældenhed. Ocado tjener nemlig penge på onlinehandel med dagligvarer. FOTO: OCADO

Kan man tjene penge på onlinehandel med dagligvarer?

Grundlæggende er det vist (endnu) ikke lykkedes for ret mange.

Men det britiske e-supermarked Ocado har nu to år i træk leveret overskud. På januars sidste dag offentliggjorde Ocado foreløbige resultater for det skæve regnskabsår, der sluttede 27. november, med et resultat før skat på 14,5 mio. pund, svarende til 125 mio. kr.

Det er en mindre fremgang fra 11,9 mio. pund i 2015, som var det første år med sorte tal på bundlinjen for Ocado. Omsætningen voksede med 15 pct. til 1271 mio. pund - ca. 11 mia. kr.

- Vores resultater i 2016 understreger styrken i vores grundlæggende forretningsmodel. På et dagligvaremarked med begrænset vækst har vi leveret tocifrede vækstprocenter gennem hele året, og vi har konstant ligget foran både onlinesegmentet i Storbritannien og hele dagligvarehandelen, siger Tim Steiner, der er Ocados topchef.

Jagter partnerskaber

Den øgede konkurrence fra den amerikanske gigant Amazons Fresh-forretning, der havde premiere i Storbritannien sidste år, afspejlede sig ikke umiddelbart i Ocados regnskabstal, og Ocado forventer selv at fortsætte en højere vækst end onlinemarkedet i indeværende år.

Online-virksomheden er på en stadig jagt mod effektivisering og større volumen, og det har på hjemmemarkedet ført til et samarbejde med markedets nummer fire, Morissons.

Ocado står for driften af Morissons.com fra et - snart to - af sine distributionscentre. I snart flere år har Ocado været på jagt efter et lignende partnerskab med en international dagligvaregigant for at udnytte logistikmodellen yderligere, men det var kun begrænset med håndfast nyt fra den front i forbindelse med regnskabspræsentationen.

- Vi har fortsat bestræbelserne på at udvikle dialogen med internationale detailkoncerner om, hvordan vi kunne hjælpe dem med lancering eller forbedring af deres online-forretning på deres egen markeder med vores teknologi og løsninger under det fælles mærke, Ocado Smart Platform, siger Tim Steiner.

Ocado Smart Platform får snart sin egen CEO, Luke Jensen, der tiltræder her midt i februar. Det får Ocado-topchefen til at lufte forventninger om ”flere aftaler i flere lande på middellang sigt”.

Opdateret 10. nov 2020