Nye britiske vindere: Co-op og Aldi med ny chef
Der er i den grad opbrud i det britiske dagligvaremarked, som er et af Europas allerstørste.
Det traditionelle billede af 'de fire store', som længe har været et fast begreb i landet - og så en hale af mindre aktører står over for en revision i en meget nær fremtid.
For det første bliver de fire store til tre, hvis ikke landets konkurrencemyndigheder lægger for mange benspænd ind i en planlagt fusion mellem nummer to og tre, Sainsbury's og Asda, der i dag er ejet af amerikanske Walmart.
Alt efter hvor store frasalg fusionen vil blive pålagt, kan den blive større end markedsleder Tesco, der har en aktuel markedsandel på 27,4 pct. I dag er den samlede andel for Sainsbury's og Asda på 30,7 pct.
Dertil kommer, at alle de fire største har mistet markedsandele over en årrække, så nummer fire på det britiske marked, Morissons, kan blive overhalet af vækstkometen Aldi indenfor få år, hvis ikke trenden ændrer sig markant.
Aldi speeder op mod 1000 butikker
Den internationale tyske discountgigant har sammen med rivalen Lidl samlet de markedsandele op, som de fire store har tabt.
Aldi er nu nået op på en markedsandel på 7,6 pct. efter en del år med tocifrede vækstprocenter, mens Lidl bliver målt til 5,5 pct.
Aldi har for nylig fået ny topchef i Storbritannien, og Giles Hurley, som han hedder, har i et interview med branchebladet The Grocer givet udtryk for, at kæden kan ekspandere endnu hurtigere, end det har været tilfældet i de senere år.
Efter 19 åbninger i årets første seks måneder skal der komme 50 resten af året, og kæden har 250 projekter på vej.
Målet er at nå 1000 britiske butikker i 2022.
Sommercomeback til Co-op
Mellem Aldi og Lidl ligger det britiske svar på Coop herhjemme, der hedder stort set det samme - men er meget mindre.
Britiske Co-op har pludselig og uventet gjort sig bemærket som en af markedets højdespringere med en vækst på næsten 8 pct., så markedsandelen i den seneste periode frem til 12. august nåede 6,6 pct. - mod 6,3 pct. for et år siden.
Analysevirksomheden Kantar kæder det sammen med, at den gode sommer i år har fået flere til at handle lokalt, hvor Co-op står stærkt med mange mindre butikker.
- Co-op fortsatte med at mærke gløden fra sommeren med den hurtigste vækstrate i næsten syv år. Den sidste gang, Co-Op oplevede en vækst på 7,8 pct., profiterede kæden stadig fra opkøbet af Somerfield (en konkurrent, red.), så denne gang er væksten så meget mere bemærkelsesværdig, bemærker Kantars analysechef Fraser McKevitt.
For ikke så forfærdeligt mange år siden var Co-op ellers truet på eksistensen efter et ekspansivt bankeventyr, der endte helt galt i årene efter finanskrisens udbrud.
Men siden har Co-op uden bank ligget ret stabilt i markedet - og nu oven i købet med en tydelig pil opad.