Nu har Tesco bremset sin nedtur
I en tremåneders periode, der sluttede den 9. oktober, har den største britiske dagligvarevirksomhed Tesco vundet markedsandele - fra 28,1 pct. i samme periode sidste år til nu 28,2 pct.
Det lyder ikke af så meget, men efter en del års nedtur, som begyndte på den gode side af 30 pct., må det være en stor sejr for Tesco og ikke mindst topchef Dave Lewis, der trådte til som gigantens redningsmand for godt to år siden.
Ifølge den nyeste udgave af analysevirksomheden Kantars markedsdata voksede Tescos salg i perioden med 1,3 pct., mens markedsvæksten var lidt mindre - 0,8 pct. For Tescos vedkommende er det første gang siden marts 2015, at man har oplevet en stigende omsætning.
Foreløbig er det dog kun i en enkelt måling, at Tesco har fået comeback blandt markedets vindere, men i de kommende måneder bliver det sandsynligvis tydeligere, om pilen for alvor peger opad igen.
Ifølge de foreløbige resultater for det seneste regnskabsår er overskuddet i hvert fald på vej op, og gælden ned.
Tesco er den eneste af ”de fire store” på det britiske marked, som er gået frem her i eftersommeren. Især nummer tre og fire på den anden side af Nordsøen, Walmart-ejede Asda og Morissons, har tabt yderligere terræn, Asda mest med et fald fra 16,6 pct. sidste år til nu 15,6 pct., mens Morissons er gået 0,4 procentpoint tilbage til 10,4 pct.
Co-op holder Aldi bag sig
På vindersiden er det fortsat de to tyskejede internationale discountgiganter Aldi og Lidl, der har fart på - men ikke i helt samme udstrækning som for bare et år siden. Aldis salg er vokset med 11,4 pct., mens Lidl nu er dumpet under de tocifrede vækstprocenter med 8,4 pct.
Markedsandelene er nu oppe på 6,2 pct. for Aldis vedkommende, mens Lidl har 4,6 pct.
En lidt mere afdæmpet, men vedvarende vækst har den britiske udgave af Co-op set det seneste års tid, og Co-op holder stadig Aldi bag sig som femtestørst i Storbritannien.
En salgsvækst på godt 3 pct. får Co-ops markedsandel til at stige en smule til nu 6,5 pct.