Nu åbner Tesco dørene til ny discountkæde
I år er det 100 år siden, den engelske prishaj Jack Cohen startede dagligvarekoncernen Tesco.
Derfor slår Tesco efter længere tids spekulationer dørene op for den nye satsning: discountkæden Jack's, som er opkaldt efter den handlekraftige stifter. Det oplyser Tesco i en pressemeddelelse.
- Det er passende, at vi skyder Tescos fejring af 100 Years of Great Value i gang ved at lancere et nyt brand og butikker med hans navn: Jack's. Velsmagende mad til de lavest mulige priser, hvor otte ud af ti produkter er dyrket, opdrættet eller produceret i England, udtaler Tescos adm. direktør, Dave Lewis i pressemeddelelsen.
Læs også: Britisk dagligvaregigant åbner ny discountkæde
Til kamp mod tyskerne
I løbet af de næste seks måneder vil Tesco åbne 10-15 Jack's-butikker i England og Nordirland.
De første to butikker åbner den 20. september i eksisterende Tesco-lokaler. De øvrige butikker vil ligge i en blanding af helt nye placeringer, konverterede Tesco-butikker og tæt på eksisterende Tesco-forretninger.
Ifølge flere britiske medier er det især den stigende konkurrence med lavpriskæder som Aldi og Lidl, der presser Tesco til at tage skeen i den anden hånd.
Tesco har tidligere forsøgt sig på discountmarkedet, men det blev for stor en trussel mod virksomhedens kerneforretning, som i forvejen er lave priser.
Priskrigen på det britiske dagligvaremarked er benhård. For to år siden måtte Sainsbury's opgive sit samarbejde med Netto, og sidste måned bekendtgjorde Tesco et indkøbspartnerskab med franske Carrefour for dermed at kunne stramme skruen på indkøbspriserne.
Læs også: Pres på markedet kræver nye alliancer