Norsk nytårsbrag: Priskrig mellem Kiwi og Rema
NorgesGruppens Kiwi-kæde indledte året med en ny rabatordning på frugt og grønt. Det måtte rivalen Rema 1000 reagere på.
I Norge står lavpris-rivalerne Rema 1000 og Kiwi til sammen for over 40 pct. af det samlede dagligvaremarked.
Reitan-familiens Rema har ca. 24 pct. og NorgesGruppen Kiwi 18 pct., og mellem de to store kæder foregår der en rivalisering om de norske forbrugeres gunst, som får hjemlige annonce-dueller mellem Netto og de andre discountkæder til at tage sig lidt småtamme ud.
Mandag 4. januar tog Kiwi hul på årets første offensiv i form af et fordelsprogram, Kiwi Pluss, der ifølge branchebladet Dagligvarehandelen gav medlemmerne 7,5 pct. rabat på frugt og grønt.
”Vi sænker også priserne”
Rema toppede imidlertid lynhurtigt konkurrentens forsøg på at flytte kunder med den nye ordning.
”I Rema 1000 mener vi, at alle fortjener sunde og friske råvarer til lave priser, uden at man behøver at skifte butik eller lave om på sine indkøbsvaner. Derfor skærer vi 10 pct. af prisen på fersk frugt og grønt for alle”, lød Remas svar.
Det fik Kiwi til at svare igen med tilsvarende prisfald, og kæden erklærede åbent en ”sund priskrig” mod Rema 1000 - med løftet om, at Kiwi-kunderne er de største vindere.
- Vi følger med konkurrenternes priser. Hvis de sænker dem, så gør vi det også. Oven i det får vores kunder 7,5 pct. på fersk frugt og grønt, udfordrer Kiwis adm. direktør Jan Paul Bjørkøy.