NorgesGruppen får nyt stærkt resultat
Dagrofas norske ejer, dagligvarekoncernen NorgesGruppen, kom ud af 2015 med et stærkt resultat. Koncernen fik fremgang både i omsætning og indtjening.
NorgesGruppen er Norges største aktør inden for detail- og grossisthandel med dagligvarer.
Samlet øgede NorgesGruppen i 2015 omsætningen med 6,7 pct. i forhold til året før og nåede en omsætning på ca. 76,2 mia. nkr.
NorgesGruppen havde i 2015 et positiv år, hvor stadig flere forbrugere fandt vej til kædens butikker, og den fremgang skal ses på baggrund af et hårdt presset marked.
Især Kiwi-kæden har øget sin omsætning i både nye og eksisterende butikker. Desuden har overtagelsen af tidligere ICA-butikker bidraget positivt til fremgangen i omsætningen. Asko kan også fremvise gode resultater og øgede sine salgstal i 2015, primært som følge af vækst i volumen og nye varegrupper.
Investeringer
Flere begivenheder gennem året har bidraget til at give et stærkt driftsresultat, bl.a. salget af fire indkøbscentre til Scala Retail Property.
Samlet set øgedes driftsresultatet fra ca. 2,9 mia. nkr. til ca. 3,2 mia. nkr. i 2015.
Koncernen har også i i 2015 foretaget flere væsentlige investeringer. Der investeres løbende i at gøre værdikæden mere effektiv, bl.a. i kølelagre, mere miljøvenlige butikker og lastbiler, nye og mere effektive ordresystemer og forbedringer af emballagen.
NorgesGruppen er medejer af Dagrofa i Danmark med en ejerandel på 48,9 pct., mens KFI ejer 41,9 pct. og købmændene ejer 9,3 pct. Både Menu og Kiwi er butikskoncepter, som er udviklet af NorgesGruppen og siden introduceret herhjemme.