Nettos svenske markedsandel på standby
I svensk dagligvarehandel er der først og fremmest markedsleder ICA - og så alle de andre. Den situation har ikke ændret sig grundlæggende sidste år, mens kampen om pladsen som nummer to i Sverige spidser til. Begge dele fremgår af en ny opgørelse, 'Dagligvarukartan 2018', som er blevet til i et samarbejde mellem de svenske organisationer DLF, HUI Research og Delfi .
Markedets eneste danske indslag, Salling Groups discountkæde Netto, der har været i nabolandet siden 2002, måtte i 2017 stadig nøjes med en markedsandel på 2,2 pct. - nøjagtig den samme som i 2016.
Ifølge Dagligvarukartan 2018 solgte Nettos ca. 160 butikker i Sverige sidste år for 5,7 mia. svenske kr. inklusive moms, svarende til 4,2 mia. kr. Nettos svenske regnskab for 2017 er endnu ikke blevet offentliggjort, men må være lige på trapperne.
I både 2015 og 2016 nåede kædens omsætning 4,8 mia. svenske kr. - men det var uden moms.
Lidl vokser, Coop taber
Sverige er ellers sammen med Polen udset til at være de to største vækstmarkeder for Netto. Og nu skal ekspansionstempoet i landet op. Netto Sverige har fået ny topchef, og lige som her i landet skal butikkerne opgraderes med kædens nye koncept.
Aktuelt er der imidlertid mere fart på Nettos eneste discountrival i landet, Lidl, der med ca. 200 butikker og en markedsandel på 4,4 pct. nu er dobbelt så stor, selv om den tyskbaserede kæde først kom til Sverige året efter Netto, i 2003. Med en fremgang på 0,3 procentpoint blev Lidl den ene af årets to vindere, mens den anden var Axfood, hvis lavpriskæde Willy's går mest frem. Axfood er gået fra 16,9 pct. til nu 17,2 pct. og nærmer sig nu Coop Sverige, der har tabt 0,6 procentpoint for at lande på 18,2 pct. ICA dominerede igen sidste år det svenske marked på en måde, som ikke er set tilsvarende i ret mange lande, med en uændret markedsandel på 50,4 pct.