Netto-konkurrent fortsætter stærk vækst i Polen
I 1990'erne kæmpede stribevis af store vesteuropæiske dagligvarekoncerner om at komme først med en massiv tilstedeværelse i de østeuropæiske lande, der havde sagt farvel til kommunismen - og god dag til markedsøkonomi.
Med i kapløbet var der også en del knap så store spillere - som Dansk Supermarked med discountkæden Netto i det tidligere Østtyskland og Polen.
Men vinderen af det ræs i Polen er blevet noget så usandsynligt som en portugisisk dagligvarekoncern, Jeronimo Martins.
Portugiserne har været både heldige og dygtige med at satse på discount i kæden Biedronka, som i dag er klar markedsleder i Polen.
Biedronka har siden vokset sig til at udgøre det klart største ben i Jeronimo Martins, hvis omsætning på det portugisiske hjemmemarked blegner i sammenligningen.
I det netop overståede 2017 stod Biedronka med 2823 butikker for 68 pct. af omsætningen i koncernen, godt 11 mia. euro, svarende til 82,5 mia. kr.
Til sammenligning har Netto ifølge den seneste opgørelse fra Dansk Supermarked 362 polske butikker.
100 nye butikker og nyt koncept
Den samlede omsætning i Jeronimo Martins voksede med efter danske forhold imponerende 11,3 pct. sidste år til 16,3 mia. euro - 121 mia. kr.
Altså som to gange Dansk Supermarked. Igen bidrog polske Biedronka med hovedparten af væksten. Trods en "begrænset" tilgang - på lige over 100 butikker - voksede kædens omsætning med 13,2 pct.
Efter nogle år med etablering af langt fl ere nye butikker fokuserer Biedronka som de
fleste andre store discountkæder, inklusive Netto, nu på at opgradere de eksisterende butikker i et nyt og mere indbydende koncept.
Inflationen i Polen på fødevarerne ligger på over 4 pct. og hjælper dermed væksten godt på vej.