Metro sælger ud af kinesisk forretning
Efter flere måneders spekulationer er det nu officielt, at Metro trækker sig ud af det kinesiske marked.
Den tyske dagligvarekoncern har solgt sine 97 butikker samt en række ejendomme til Wumart, meddeler nyhedsbureauet Reuters.
Ifølge Metro står den kinesiske del af forretningen til en værdi af 1,9 mia. euro, knap 14,2 mia. kr. Deraf forventer Metro at tjene 1 mia. euro på handlen, som evt. skal bruges til nye opkøb, oplyser adm. direktør Olaf Koch til Reuters.
Som led i handlen får Metro 20 pct. af ejerskabet i joint venture-selskabet Metro Wumart China.
Ifølge topchefen har Metro en option til at sælge den andel efter to år.
- Handlen er en understregning af Metro Chinas stærke forretningsresultater og er endnu et betydeligt skridt i Metros strategi om at forenkle porteføljen og transformere til et rent grossistfirma med fokus på Metro-brandet og vores kernekunder, horeca og B2B, udtaler Olaf Koch i en pressemeddelelse i forbindelse med salget.
Vestlig retræte
Metro er ikke den eneste vestlige dagligvarekoncern, der har måttet indse, at det kinesiske marked ikke er at sammenligne med noget i hverken Europa eller Amerika. Også Walmart, Amazon, Tesco og senest Carrefour har taget rejsen til Kina og hjem igen uden videre succes.
For Metros vedkommende er der dog flere faktorer, der spiller ind, end et onlinemarked, der er lysår foran i Kina. Virksomheden har allerede frasolgt en del forretninger, blandt andet den danske Metroafdeling, der aldrig rigtigt fik hul igennem, og Galaria Kaufhof.
Senest har ledelsen i Metro besluttet, at man vil udskille den sidste detaildivision - varehuskæden Real med omkring 280 butikker - som vil betyde, at Metro fremover kun er en grossistvirksomhed.