Medie: Tesco sysler med en discountkæde

Udland 13. feb 2018 -
This describes the image
Tesco er kendt for sine hypermarkeder. Måske er der også en discountkæde på vej. Foto: Tesco

Den britiske markedsleder Tesco er angiveligt så træt af at tabe markedsandele, at giganten nu arbejder med planer om at etablere sit eget discountkoncept.

Det skriver den sædvanligvis velansete britiske avis The Sunday Times.

Ifølge avisens oplysninger skal den nye kæde have sit helt eget brand og et sortiment på omkring 3000 varenumre, hvor Tescos store Extra-butikker rummer 25.000.

Boston Consulting Group, som tidligere har haft eks-topchef i Coop Danmark, Jesper Lien, i staben, skulle arbejde på discount-planerne for Tesco.

Tesco har afvist at kommentere på oplysningerne i The Sunday Times, men kun få dage tidligere hed det i en officiel kommentar fra koncernen, da en ny direktør for det britiske marked blev udpeget, at Tesco skal "udvikle nye formater, der servicerer kunderne bedre".

Tesco taber marked

På toppen for omkring 10 år siden havde Tesco en markedsandel på ca. 31 pct., men den er nu nede på 27,8 pct. ifølge den seneste opgørelse fra analysevirksomheden Kantar.

Tesco og de øvrige britiske dagligvaregiganter har alle sammen mistet terræn over en årrække til de to tyske discountkæder Aldi og Lidl, der vinder frem med tocifrede vækstprocenter.

Aldi er nu oppe på en markedsandel på 6,9 pct., mens Lidls andel aktuelt er på 5,0 pct., og begge kæder har planer om kraftig ekspansion de nærmeste år.

Dansk Supermarked forsøgte for få år siden sammen med det britiske markeds nummer to, Sainsbury's, at tage en del af briternes appetit på discount ved at etablere Netto i det nordlige England. Men forsøget faldt til jorden, da Sainsbury's fik andre interesser.

For Dansk Supermarkeds topchef Per Bank, der selv har en fortid i Tesco, lå tanken om at udskifte Netto-partneren Sainsbury's med en anden af 'de fire store' i det britiske marked ikke fjernt.

Men der er dog ikke noget, der tyder på, at Netto skulle være svaret på en ny discountkæde i Tescos regi.

- Det lyder da spændende med Tesco. Men nok en anelse for spekulativt at koble os på den, siger Kasper Reggelsen fra Dansk Supermarkeds kommunikationsafdeling.

Opdateret 10. nov 2020