Massiv modstand mod britisk storfusion

Udland 20. nov 2018 -
This describes the image
Walmart-ejede Asda skal i første omgang beholde sin egen profil, når kæden en gang bliver fusioneret med konkurrenten Sainsbury’s. Myndighederne er i gang med at behandle fusionen. Foto: Asda

Her i landet har vi allerede et såkaldt duopol i dagligvarehandelen, men i England advarer konkurrenter, leverandører og forbrugerorganisationer nu mod en fusion mellem nummer to og tre på markedet, Sainsbury's og Asda.

Det fremgår af de høringssvar, som de britiske konkurrencemyndigheder i The Competition & Markets Authority, CMA, ifølge The Grocer har modtaget i forbindelse med sin behandling af fusionssagen.

Et duopol er ikke så kendt et begreb som monopol, men det er betegnelsen, når to virksomheder til sammen dominerer et marked - præcis som Salling Group og Coop Danmark gør herhjemme med ca. 70 pct. af markedet.

De 70 pct. er noget mere, end markedsleder Tesco og fusionen af Sainsbury's og Asda maksimalt vil kunne opnå på den anden side af Nordsøen.

Med aktuelle markedsandele på henholdsvis 27,4, 15,4 og 15,3 pct. når de lige op over 58 pct.

Men der er ingen, der forestiller sig, at fusionen Asda-Sainsbury's slipper igennem konkurrencemyndighedernes behandling uden et frasalg af et antal butikker, så den reelle andel bliver mindre, når fusionen er gennemført.

Hvem skummer for fire mia. i synergier?

Alligevel bliver der udtrykt bekymringer for, at den dels vil føre til en svagere konkurrence, dels til et langt større pres på leverandørerne, der blandt andet frygter for, at mange varer vil blive udmeldt, hvis de tos sortimenter bliver mere ens.

Da fusionen for godt et halvt år siden blev annonceret, var et af argumenterne, at de to fusionspartnere ville kunne hente synergigevinster på 500 mio. pund - 4,3 mia. kr.

Forbrugerorganisationen Which? stiller spørgsmålstegn ved, hvor mange penge, der går videre til forbrugerne i form af lavere priser.

"CMA bliver nødt til at sikre, at det har præcise og uvildige beviser, når det bliver undersøgt. Vi vil argumentere for, at med den vigtighed, som denne sektor har for forbrugerne, bør det ikke tælle med som en faktor, der modvirker eller afbøder en betydelig svækkelse af konkurrencen - med mindre CMA har tilstrækkelig sikkerhed for, at disse effektiviseringer ville føre til positive resultater for forbrugerne", skriver organisationen ifølge The Grocer.

Også de to lidt mindre konkurrenter Morissons og Aldi er på banen med advarsler. Måske ikke helt uventet.

Aldis britiske topchef Giles Hurley ser en fare for, at en ny gigants samlede indkøbskraft vil stille en aktør som Aldi svagere over for leverandørerne.

"Stigende indkøbspriser for andre detaillister kan så føre til højere priser for i disse andre butikker", lyder en del af argumentationen.

Opdateret 10. nov 2020