Kunder flår superbillige varer af hylderne
Grundlæggeren af lavprisflyselskabet EasyJet vil åbne ny discountkæde.
Butikker med lave priser skaber stor trafik og hurtig omsætning. Da det nyeste discountkoncept i England, EasyFoodstore, forleden åbnede dørene i London, var kundestrømmen og købelysten imidlertid så stor, at butikken måtte lukke efter blot to dage.
Årsag: Butikken var tømt for varer. Kundernes hamstring er ganske forståelig, for butikkens åbningstilbud gik på, at alle varer kostede 25 pence. Det svarer til 2,50 dkr.
– Interessen for butikken har været helt overvældende, konstaterede butikkens talsperson nøgternt på andendagen.
Manden bag det nye discountkoncept har et indgående kendskab til at sælge varer og ydelser til lave priser. Han hedder Stelios Haji-Ioannou, og det var ham, der grundlagde et af Europas førende lavprisselskaber, EasyJet. Ud over at være hovedaktionær i flyselskabet har han udnyttet det velkendte navn ”easy” til en omfattende brand extension inden for hoteller, biludlejning, kondicentre – og nu også dagligvarehandel.
Testbutik
Stelios Haji-Ioannou åbnede forleden den første EasyFoodstore i det nordvestlige London, og den skal først fungere som en testbutik for den kæde af discountbutikker, som skal åbne senere.
Butikkens slogan er: ”Ingen dyre mærkevarer. Bare mad til ærlige priser”. Konceptet er en mere traditionel discountbutik, men hvor nutidens discountkæder bevæger sig op imod supermarkederne med større butikker, flere varenumre og især flere ferskvarer som kød og frugt og grønt, rykker EasyFoodstore ind nedefra med en skrabet butik, der ligner de tidligste discountbutikker.
EasyFoodstore har fået stor reklame på sit åbningstilbud, hvor alle varer i februar skal koste 25 pence. Bagefter vil priserne dog stige til mere normale, men dog meget lave discountpriser.
Varer fra AMS
Sortimentet i EasyFoodstore er fra starten begrænset. Der er blot 76 varenumre med bl.a. pasta, bønner, chokolade, kiks og rengøringsmidler, mens man vil gå forgæves efter fersk kød og grøntsager. Butikken får leveret varerne af Euro Shopper, som er et varemærke produceret af den hollandske indkøbsalliance AMS, hvor Dansk Supermarked i øvrigt også indgår.
– Det er en ny måde, hvor easy-brandet kan betjene mindre bemidlede mennesker, sagde Stelios Haji-Ioannou ved åbningen til dagbladet Daily Telegraph.