Kiwi haler igen ind på Rema i Norge
Lavpris, lavpris og atter lavpris. For en dansker er indkøb i nabolandet Norge en dyr omgang, og måske derfor er de norske varianter af discountkæderne så dominerende på markedet.
Lavpriskæderne med Rema 1000, Kiwi og Coop Extra i spidsen har nu til sammen næsten 69 pct. af markedet, og andelen vokser stadig. Det viser de nyeste tal fra analysevirksomheden Nielsen. Tallene dækker første halvdel af 2019.
Bag fremgangen ligger ikke mindst det faktum, at antallet af lavprisbutikker er vokset med 41 sammenlignet med året før, mens der er blevet færre nærbutikker og supermarkeder, henholdsvis 24 og 9 i de to formater. Alene NorgesGruppens Meny-kæde har ifølge Nettavisen afgivet otte butikker.
Samlet set er lavpris-segmentets andel af det norske marked steget med 0,6 procentpoint, men det dækker over større forskydninger mellem kæderne, hvor den måske mest bemærkelsesværdige er, at NorgesGruppens Kiwi har vundet lige så meget som ærkerivalen Rema 1000 har mistet.
Kiwi har øget fra 21,5 pct. i første halvår af 2018 til nu 22,0 pct. - det højeste niveau nogensinde - mens Remas andel faldt fra 24,1 til 23,6 pct. Dermed er afstanden mellem de to kombattanter reduceret betydeligt.
Rekordandel til NorgesGruppen
Remas ejer, Reitan-familien, forsømmer sjældent en lejlighed til at beklage den store koncentration i landets dagligvaremarked og i særdeleshed en stor forskel i indkøbspriser og -betingelser - til fordel for de største aktører med NorgesGruppen i spidsen.
Den store fremgang i Kiwi i år mere end opvejer marginale tilbagegange i andre af NorgesGruppens kæder, så koncernen nu står med en samlet markedsandel på hele 43,7 pct. Andelen har aldrig været højere.
På trods af færre butikker beholder Meny pladsen som Norges fjerdestørste med 10,3 pct. af markedet. Også Coop Norge er gået lidt frem i år til en markedsandel på 29,1 pct. som nummer to i landet.
Coops største kæde, Extra, tegner sig snart for halvdelen - med en fremgang fra 12,9 til 14,3 pct. som tredjestørst i Norge. En stor bid af den vækst kommer imidlertid fra konverteringer fra andre Coop- kæder.