Kinas e-supermarkeder spås gigantisk vækst

Udland 18. sep 2018 -
This describes the image
Den kinesiske onlinegigant Alibaba bygger også butikker i supermarkedskæden Hema, der helt fra begyndelsen er skabt som et led i en omnichannel-tænkning. Foto: Hema

Sydkoreanere og japanere køber i dag langt flittigere deres dagligvarer online, end vi gør her i Vesteuropa. Men om bare fire år vil væksten på det kinesiske marked få alt andet til at blegne.

Ifølge den internationale analysevirksomhed IGD vil e-handel med dagligvarer vokse 31 pct. om året i Kina, så markedet i 2022 når op på en samlet omsætning på 185 mia. dollar - svarende til i underkanten af 1200 mia. kr.

Til den tid vil e-handelens andel af dagligvaremarkedet i Kina ifølge IGD Asia være vokset til 11,1 pct. - mod nu 3,8 pct.

Fra 2017 til 2022 spås online-omsætningen at blive næsten tredoblet på de 12 største markeder i Asien til 267 mia. dollar - over 1700 mia. kr. - hvoraf Kina med sin enorme befolkning altså sætter sig på næsten to tredjedele.

Omnichannel rykker i Kina

Den voldsomme vækst hænger i høj grad sammen med en stigende sammensmeltning af onlinehandel og butikker - med giganten Alibabas 'New Retail'-model som det mest kendte eksempel.

Shirley Zu, direktør i IGD Asia siger:

- Accelerationen af integration mellem online og offline er blevet understreget af partnerskaber mellem e-handels-spillere og detaillister med fysisk butikker. I Kina har de traditionelle detailvirksomheder anerkendt vigtigheden af online og den digitale salgskanal, og de samarbejder med partnere i ehandel og logistik om at udvikle mere målrettede sortimenter og tilbud samt udvidelse af deres omnichannel-tilstedeværelse.

Jørgen Skov, der som ledende partner i European Network arbejder meget med detailhandels-rådgivning i Kina, er helt enig:

- Det væsentlige i denne sammenhæng synes at være den integrerede sammenhæng mellem offline og online. Især kineserne synes meget opmærksomme på fordelene ved omnichannel, vurderer han.

Sydkorea holder føringen

Sydkorea er det land i verden, hvor online har taget den største andel af dagligvareomsætningen med 8,1 pct. sidste år.

Og den førertrøje beholder landet også i 2022, viser prognosen fra IGD, hvor online-andelen vil være vokset til 13,6 pct. - eller knap en syvendedel af markedet.

- Udbredelsen, størrelsen og væksten i e-handel med dagligvarer varierer betydeligt fra land til land. Sydkorea, Kina og Japan fører an på det felt og vil opleve det største salgsbidrag fra dagligvare-ehandel, mens de fortsætter med at lede udviklingen i regionen, siger Shirley Zu, som er direktør i IGD Asia.

Opdateret 10. nov 2020