Kæmpe e-handelsvækst i Nordens største dagligvarekoncern
Målt på omsætning findes der Ica Gruppen og alle de andre i svensk dagligvarehandel. Og efter årets første ni måneder tegner alt til, at den svenske gigant ikke bare forbedrer sidste års omsætning på 115 mia. svenske kr. – 80,3 mia. kr. – men også præsterer et langt bedre EBIT-resultat.
I det netop afsluttede 3. kvartal formåede Ica Gruppen således at øge omsætningen med 3,4 pct. til 29,8 mia. svenske kr. - 20,8 mia. kr. – i forhold til samme periode sidste år.
Og ikke mindst koncernens e-handel har haft fart på med en vækst på hele 38 pct. siden 3. kvartal sidste år, mens den svenske e-handel er vokset med 30 pct. fra september 2018 til september i år, ifølge tal fra brancheorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
- Vi har været markedsleder på e-handel i to år og kunderne ved, at vi har et godt tilbud. Desuden har vi lykkedes med at få Ica-ideen og den personlige dimension til også at fungere på nettet, noget som mange var skeptiske overfor, inden vi startede, siger adm. direktør Per Strömberg til det svenske medie Icanyheter.
Alene i Stockholms-området har Ica haft en vækst i e-handlen på mere end 100 pct. det seneste år, og Icas topchef fortæller til mediet, at antallet af butikker, der tilbyder kunderne e-handel, vil stige fra 300 til 350 inden for en kort periode, ligesom koncernen også opfører et højtautomatiseret lager udenfor Stockholm i samarbejde med Ocado.
Stor resultatfremgang
I årets første ni måneder har den svenske koncern hævet den samlede omsætning med over tre mia. svenske kr. til 88,4 mia. svenske kr. i forhold til sidste år. Det svarer til næsten 62 mia. kr.
Samtidig steg koncernens EBIT-resultat med knap 7 pct. alene i 3. kvartal til 1,6 mia. svenske kr. – 1,1 mia. kr. – mens resultatfremgangen for januar-september lyder på hele 16 pct.
Ica Gruppen tæller formaterne Ica Maxi, Ica Kvantum, Ica Supermarket og Ica Näre på det svenske hjemmemarked, hvor Ica har en markedsandel på ca. 51 pct. – og langt overskygger de næststørste konkurrenter som Axfood og Coop med markedsandele på hver omkring 17-18 pct.
Dertil kommer datterselskabet Rimi Baltic, som driver ca. 250 butikker i de tre baltiske lande, foruden apotekerkæden Apotek Hjärtat, ejendomsselskabet Ica Fastigheder samt bankforretningen Ica Banken.