I Düsseldorf springer champagnen i supermarkedet
De fleste kan vel forestille sig supermarkedet som destination for sin daglige frokost. Men hvad med en romantisk champagnedate for to, eller en gourmetmiddag med familien i anledning af den runde dag i samme supermarked?
Jo, har man først været en tur gennem supermarkedskædens Zurheides ét år gamle flagskibsbutik på Berliner Allee i centrum af Düsseldorf, så er det en helt oplagt mulighed.
Dansk Handelsblad besøgte den 10.000 kvm store butik torsdag morgen, nogle timer før spisestederne blev fyldt op med frokostgæster. Til gengæld var der fuld gang i produktionen af blandt andet pasta, konditorkager og is.
Alt i alt byder flagskibsbutikken på ikke færre end ni forskellige spisesteder, der blandt andet tæller gourmetrestauranten, hvor man ved specielle lejligheder kan få lov at spise i køkkenet med mulighed for en dialog med kokkene.
En repræsentant for Michelin-guiden har været der for nylig, så hvem ved, hvad det kan ende med?
Ni ud af ti er fastansatte
Butikken er bygget i et gammelt stormagasin, og de mange kvadratmeter er fordelt på to etager. Gourmetrestauranten ligger i underetagen, hvor flere af spisestederne er – således også champagnebaren med et overdådigt udvalg af champagne samt mousserende vine fra hele verden. De bedste er opbevaret i et stort glasskab med den rette temperatur.
Derudover byder Zurheide blandt andet på en pastabar, en mozzarellabar, en bøfbar, en bar med hjemmerøget skinke, en kaffebar med konditorkager og hjemmebagt brød og selvfølgelig en vegetarcafe.
- Ni ud af ti af vores 200 medarbejdere er fastansatte og uddannede. Det er vigtigt for os, at de kan vejlede vores kunder. Den gode indkøbsoplevelse er sammen med gastronomien en del af Zurheide, og vi afholder blandt andet også mange typer madevents. Både store og små. Nogle af dem står de enkelte spisesteder for. Så kommer der mindst 20 gæster. Til de store, som vores Gourmet-festival, kommer 1500, siger forretningsfører for Zurheide, Rüdiger Zurheide.
Det var hans far, Heinz Zurheide, der grundlagde kæden i 1977 som et mindre kvalitetssupermarked. Zurheide er i dag en del af Edeka og består nu af seks butikker – den mindste er kun 800 kvm, og i den er ikke alle spisesteder repræsenteret, ligesom varesortimentet er mindre.
Kæden er i dag ledet af Heinz Zurheide og sønnerne Marco og Rüdiger Zurheide. En webshop har Zurheide ikke, og ifølge forretningsføreren er der heller ingen planer om at få en.
- Det er for dyrt, også selv om kunderne selv henter varerne. Der skal en medarbejder til at pakke varerne, og det kan ikke løbe rundt, siger han.
Også en discountserie
Bag alle spisestederne er et produktionslokale, og alt er produceret fra bunden. Kunderne kan derfor også købe råvarerne i butikken, lige som flere af spisestederne tilbyder take-away eller producerer færdigretter til butikken.
- Tyskere er meget prisbevidste, men vi har alle typer kunder her. Både dem med få penge og dem, der er villige til at betale 500 euro for en flaske vin. Kunder, der alene kender vores agenda om kvalitetsprodukter, ved ikke, at vi også har gunstige priser. Det bliver man til gengæld bevidst om, når man har været her nogle gange, siger Rüdiger Zurheide.
Butikken har 60.000 varenumre – heraf er 1200 varenumre fra Edekas private label-serie, ”Gut und Günstig” – god og gunstig (pris).
Forretningsføreren tilføjer, at Zurheide som alle andre kæder også trækker kunder ind med gode tilbud.
- Vi har højere lønninger i Tyskland, end mange andre europæiske lande, men vores kunder er villige til at betale for den kvalitet, som vores hjemmelavede produkter har. Kvalitetsproduktionen trækker kunder til og er dermed med til at tjene penge, siger Rüdiger Zurheide.
Til trods for de mange produktionslokaler kan supermarkedet holde kassationen nede på omkring 1 pct., hvilket ifølge Rüdiger Zurheide er pænt i Tyskland.
- Vores produktionsafdelinger er dygtige til at regne ud, hvor meget de skal producere hver dag, og vi bruger også eksempelvis kødet i vores køkkener. De kan også hente erfaringer i vores anden butik i Düsseldorf, siger han.
Flagskibsbutikken afslutter det første år med en omsætning på 25 mio. euro (187 mio. kr.) med moms, hvilket forretningsføreren ikke er helt tilfreds med.
- Det er ikke meget i forhold til, hvad vi skal sælge her. Vi satser på det dobbelte om forhåbentlig tre til fire år, siger han.
En gennemsnitlig kundekurv i butikken ligger på 21 euro (157 kr.) inklusive spisning på et af spisestederne.
800 kvm øko
Selv om Tyskland med en øko-andel på godt 5 pct. ligger noget under Danmark, er økologi og dyrevelfærd vigtige parametre, og derfor har Zurheide selvfølgelig også en stor økologiafdeling.
Hele 800 kvm i en gren af øverste etage er fyldt med 8000 øko-varenumre, der står på reoler af lyst træ, når de da ikke på køl. Afdelingen er også yderst velassorteret inden for vin, og der er sågar økologisk mad til både hunden og de fugle, som fodres i haven. I forbindelse med øko-afdelingen er den økologiske frugt- og grønafdeling, der fortsætter i den konventionelle, hvor Infarm har et drivhusskab.
Her vokser forskellige typer salat, som kunderne køber – direkte fra jorden så at sige. Sammen med frugt- og grønt er også en juice- og smoothiebar samt en salatbar, der i øvrigt udmærker sig ved, at lågerne åbner og lukker af sig selv. Den kræver altså ikke konstant afvaskning af fedtede fingre.
Blandt specialiteterne er også lokale produkter, lige som Zurheide i samarbejde med udvalgte leverandører udvikler egne produkter, mærket Zurheide.