Hurtig shopping giver tilfredse kunder
Coop i Sundbyberg, nordvest for Stockholm, er kædens første helt kontantfri butik. Kunden kan i stedet vælge mellem forskellige smarte betalingsløsninger for at lette betalingen. Fem selvscanningskasser gør det muligt at foretage indkøb på få minutter.
- Apple Pay, Samsung Pay og betalingskort. Betalingstjenesten Swish er undervejs. Ved morgenrykindet har kunden sjældent tid eller tålmodighed til at stå i en traditionel kassekø, siger butikschef Joakim Andersson.
Butikken, der har et salgsområde på 356 kvadratmeter, ligger i et knudepunkt for pendlere, hvor stressede rejsende kræver så hurtig service som muligt.
- Vi tilbyder hurtigt flow og hurtig vej gennem butikken, uanset om det er til morgenmad, frokost, snacks eller aftensmad, fortæller han.
Komfortabel butiksopbygning
Butikken åbnede i midten af maj.
- Mange kunder har sagt, at de sætter pris på, at det er muligt at handle hurtigt, og det er et stadig vigtigere element, da mange er stressede på vej hjem eller på vej til arbejde eller daginstitutioner, siger butikschefen.
Der lægges vægt på en bred vifte af færdige frokost- og frokosttilbud. Ud over butikken er der også et område med siddepladser, hvor kunderne kan sidde og drikke deres kaffe eller spise deres wrap. Derfra kan kunden holde øje med metroen, pendlertogene og busserne.
- Det er vigtigt, at kunden visuelt kan holde styr på transportstrømmen, men stadig have muligheden for et par minutters afslapning. Butikkens forskellige ruter gennem butikken er designet ud fra sortimentet, og hvor lang tid kunden ønsker at sætte af i butikken.
- For dem, der er på farten og ønsker noget "on-the-go", er forudsætningerne for at handle hurtigt afgørende. Jeg bemærker efter kun et par uger, at mange kunder virkelig sætter pris på, at de ikke behøver at bruge unødvendig tid i butikken, men kan nu handle, mens de venter på transport videre, siger Joakim Andersson.
Sikkerhed er et andet aspekt, som kontantløse butikker bringer med sig.
- Både for kunder og medarbejdere er det mindre risikabelt med kontantløse løsninger.
Hvordan påvirkes indtjeningen og omsætningen?
- Dagens svenske forbruger er vant til at handle kontantløst, jeg tror ikke, vi er særlig berørt.
Nye funktioner
Flere elementer til at lette den faktiske indkøbsproces er undervejs. Lancering af "Cash and carry", hvor kunden kan bestille og betale digitalt for derefter at komme i butikken, er på vej.
- Vi ser på en række forskellige løsninger for hele tiden at gøre det lettere for kunden. Tiltrækningen ved at gøre det nemt og bekvemt for kunden at handle bliver stadig vigtigere, siger Joakim Andersson.
Der findes ingen primær målgruppe af kunder.
- Vi henvender os til alle – pendlere, kontorfolk, beboere i området og familier med små børn, alle skal kunne føle sig velkomne i butikken. Det næste skridt er at færdiggøre endnu flere retter i butikken.
- Det butiksproducerede, kvalitetsmærkede mad værdsættes og efterspørges i stigende grad af kunden. Netop det at have et rigtig frisk udvalg hele tiden er meget vigtigt i dag.
Hvad kræver det i dag af en butik for at tiltrække en stresset storbybykunde?
- Hurtige betalingsløsninger, en bred vifte af vegetariske retter og altid at være på forkant med hurtige betalingsløsninger er vigtige elementer for at skabe kundeloyalitet, konkluderer Joakim Andersson.
Ventetiden
Magnus Söderlund er leder af Center for Forbrugermarkedsføring på Handelshøjskolen i Stockholm. Han mener, at dagligvarekunden i stigende grad er fokuseret på at spare tid og glæder sig derfor over handlinger, som sparer tid for indkøb og betaling i den fysiske butik.
- En stor og udbredt kilde til utilfredshed hos kunden er ventetiden i butikken, venten på service eller ventetid i kassen. Det viser alle undersøgelser utvetydigt. Men selv at skulle gå langt og måske ikke finde den rigtige vare i en større butik opfattes også negativt.
Efterhånden som e-handel vokser, vil kundens efterspørgsel efter hastighed i fysiske indkøb også øges.
- Men ikke alle er bekymrede. Vi har en voksende aldrende befolkning, og de behøver ikke nødvendigvis at skynde sig på indkøbsturen. Det skal dog være muligt at tilgodese begge grupper ved at inddele butikken, så de kunder, der bare vil have færdigretter og varer til det næste måltid, ikke behøver at gå langt ind i butikken, men kan vælge varer nær indgangen eller udgangen, siger Magnus Söderlund.
Er der risiko for, at butikken vil miste mere salg, når indkøbsturen skal gå hurtigere?
- Det er der virkelig; der er en klar generel sammenhæng mellem, hvor længe kunden bliver i butikken, og muligheden for at kunden køber flere varer. Dette kan dog sandsynligvis blive afbalanceret af såkaldt sameksponering, hvor varer tilhørende samme kategori placeres ved siden af hinanden i butikken.
Hvad bliver det næste skridt for at speede købsprocessen i butikkerne op?
- Forenkling af kundens vej gennem butikken. Ved at fjerne nogle varer bliver kundens rute gennem butikken klarere, og det bliver lettere at finde varer, uden at omsætningen nødvendigvis bliver mindre. Der er trods alt serviceforretninger, der lykkes med at være tydelige og med et mindre sortiment, siger Magnus Söderlund afslutningsvis.