Holland leverer væksten for fusionsgigant
Halvandet års tid efter, at hollandske Ahold fusionerede med belgiske Delhaize, lander de første egentlige fælles regnskabstal for den nye gigant.
Den samlede omsætning i 2017 nåede knap 63 mia. euro, svarende til 468 mia. kr. efter en begrænset vækst i året på 0,6 pct. Det gør Ahold Delhaize til nummer 14 på Deloittes nye liste over verdens største detailvirksomheder.
Det er imidlertid en relativt beskeden position i forhold til en ikke så fjern storhedstid i begyndelsen af 00'erne, hvor hollandske Ahold alene var rykket frem som nummer tre i verden.
Få år efter truede en stor regnskabsskandale i USA med at vælte giganten, og først efter en stribe store frasalg lykkedes det at få stabiliseret Ahold igen - i en noget mindre udgave.
Butikker stagnerer
Men den gamle kerne i Ahold, supermarkedskæden Albert Heijn, klarer sig glimrende og gjorde det også i 2017, hvor markedsandelen i hjemlandet voksede lidt til rekordhøje 35,3 pct.
Den hollandske del af omsætningen i Ahold Delhaize steg med 5,0 pct. til 13,7 mia. euro, svarende til 102 mia. kr. Holland er fusionsvirksomhedens næststørste marked efter USA, som står for godt 60 pct. af omsætningen - men væksten er meget begrænset, og på grund af en faldende dollar blev den sidste år negativ, når den blev vekslet til euro.
Også i Delhaizes hjemland Belgien faldt salget - med 0,2 pct. sidste år.
Med til at drive den særlige hollandske fremgang var ikke mindst online-forretningen, der voksede med hele 16 pct. i 2017. E-handelen i Ahold Delhaize voksede med 341 mio. euro, mens butikkerne landede på stort set samme niveau som i 2016 med en minimal omsætningsvækst på 22 mio. euro.
Der var heller ikke det store at hente på fire markeder i Sydøsteuropa. Trods åbningen af ikke færre end 121 nye butikker i Tjekkiet, Grækenland, Serbien og Rumænien blev det kun til en vækst på 1,0 pct.