Giganthandel styrker Dagrofas svenske indkøbspartner

Udland 31. maj 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Dagrofas svenske partner Axfood har været på storopkøb.  Foto: Axfood/Bergendahls
  • Axfood overtager mindre rivals grossistvirksomhed og køber sig ind i City Gross

Nummer tre og fire på det svenske dagligvaremarked, Axfood og Bergendahls, har blandet blod på en måde, der styrker begge parter i konkurrencen med den altdominerende markedsleder ICA.

Ifølge pressemeddelelser fra begge parter køber børsnoterede Axfood, som er partner med danske Dagrofa i indkøbssamarbejdet United Nordic, sydsvenske Bergendahl Foods' grossistvirksomhed, og samtidig ca. 10 pct. af City Gross-kæden med 42 hypermarkeder. Axfood giver 1,8 mia. svenske kr. for grossistvirksomheden, som skal integreres med Axfoods egen grossist, Dagab. Axfood får desuden ret til at øge ejerandelen i City Gross til 30 pct. over fem år.

Begge parter kan hente synergier på fælles indkøb, lige som City Gross-kæden kan få tilført mere muskelkraft via den nye ejer Axfood, som indtil nu er mest kendt for lavpriskæden Willys og Hemköp-kæden. City Gross har været igennem en svær periode med et antal lukninger, men rapporteres i bedring.

Skal man sammenligne effekten af den store handel, der slår Coop Sveriges opkøb af Netto i landet for få år siden, med danske forhold, ville det svare til et lignende samarbejde mellem Rema 1000 og Dagrofa.

Familieejede Bergendahls markedsandel er ifølge den seneste opgørelse fra svenske DLF, Delfi og Dagligvarunytt 5,3 pct., mens Axfood med 18,5 pct. er næsten lige så stor som Coop Sverige.

- Vi er vældigt glade for at have nået frem til denne forståelse med Bergendahls, der lige som Axfood har et langsigtet og værdibaseret forretningsperspektiv. Der findes en tydelig industriel logik i denne handel, som skaber forudsætninger for at skærpe både vores og Bergendahls grossistkunders konkurrencekraft, siger Klas Balkow, som er topchef i Axfood. 

- Handelen skaber forudsætninger for at ekspandere City Gross og styrke vores position på markedet, hvilket er en langsigtet satsning og en vigtig del af Bergendahls koncernstrategi, siger koncernchef Lars Ljungälv, Bergendahl & Son. 

Handelen er betinget af de svenske konkurrencemyndigheders godkendelse.

Opdateret 31. maj 2021