Fødevarer bliver den nye mode

Udland 15. feb 2016 -
This describes the image
||| Foto: Blink|Illustration: Ulrik Samsøe Figen|Fotos: John Ehbrecht|
Skrevet af: Henrik Denman

Det lille svenske designfirma Blink står bag konceptudviklingen af den nye amerikanske fødevarekæde Bfresh.

Da den hollandske supermarkedsgigant Ahold skulle etablere sin nye fødevarekæde i USA, Bfresh, gav de opgaven med at designe butikkerne til et lille svensk designfirma, Blink.

Efter at de to første Bfresh-supermarkeder er åbnet, har der strømmet anerkendende ord til de svenske butiksdesignere fra mange internationale fagblade. De to første Bfresh-butikker ligger i Boston og i Fairfield i Connecticut.

– Jeg tror, at det er en fordel at komme fra Sverige. Det føles som at komme fra fremtiden, når vi sammenligner os med andre lande, siger Blinks grundlægger og medejer, Richard Kylberg, til det svenske blad Fri Köpenskap.

Moderne bykultur

Blink ligger i Stockholm, hvor medarbejderne skaber deres design ud fra et motto om, at ”fødevarer er blevet den nye mode og er en del af moderne bykultur”.

Ahold gav Blink opgaven at skabe et helhedskoncept til den nye fødevarekæde med alt fra strategi og idé til arkitektur, vareeksponering, visuel identitet, emballagedesign og markedskommunikation på både fysiske og digitale kanaler.

Blinks oplæg, som nu gennemføres i de kommende Bfresh-butikker, bygger på Blinks opfattelse af, at mad i dag både er trendsættende møde og en urban kulturytring.

Bfresh indretning er et mix mellem det traditionelle svenske fødevaremarked, saluhallen, restaurant og nærbutik, og det signalerer ifølge Fri Köpenskap en ny trend på det amerikanske dagligvaremarked.

Nye forbrugere

Til fagbladet Retail World Magazine siger Saskia de Jongh, der er ansvarlig for Aholds amerikanske Bfresh-koncept:

– Madinteresserede forbrugere på jagt efter værdi for pengene er et af de segmenter i amerikansk fødevarehandel, der vokser hurtigst. De vil hellere end gerne købe fødevarer online, og de er meget vidende om mad generelt - om oprindelse, smag, kvalitet og pris. I Bfresh forener vi gode friske fødevarer, stor værdi og lokal convenience på en ny kreativ måde, som skaber værdi for vores kunder, siger hun.

Blink har fundet en niche i at designe butiksmiljøer for internationale dagligvarekæder. Opgaven for Ahold er således ikke det svenske designfirmas første udfordring. På Blinks opgaveliste står bl.a. også Albert Heijns XL-butikker og den britiske dagligvarekæde Asda. Blink har også samarbejdet med Marks & Spencer, ligesom de har indledt et samarbejde med den svenske dagligvarekæde Bergendahls.

Opdateret 10. nov 2020